Archief kopje

Informatica in het voortgezet onderwijs

Keynote i&i Conferentie 2018

Geplaatst door: Frans Peeters op 09 november 2018 om 17:49:45
Samenvattingen presentaties download bestand

Keynote i&i Conferentie 2018

Als keynote sprekers hebben we al van alles gehad op de i&i Conferentie. Soms werden er coryfeen ingevlogen vanuit verre landen of kwam er een trendwatcher langs. Allemaal leuk, maar hartstikke duur natuurlijk en soms nog niet eens heel goed ook. Deze keer was er wat mij betreft een keynote die alle vorige keynotes overtrof. Eerst hebben we geluisterd naar Ruben Niewenhuis, erg interessant, vooral als je in de regio Amsterdam zit. Daarna kwamen er twee inspirerende sprekers uit onze eigen gelederen en het was fantastisch om te horen hoe zij bezig zijn op hun scholen om informatica op de kaart te zetten.

Berry Nieskens vertelde over het Cartesius 2 concept. Berry heeft negen lessen per week, maar dat zijn lessen van 2 uur die modulair en vakoverstijgend zijn. Er staan ook twee docenten op een klas en het zijn klassen van 56 leerlingen! De lessen eindigen om 15:00 uur en daarna krijgen de leerlingen uitwerktijd. Het curriculum in de onderbouw bevat bijvoorbeeld filosofie, kunst en digitale geletterdheid. Bij digitale geletterdheid gaat het bijvoorbeeld over informatievaardigheden, programmeren, animaties in processing, data en statistiek, computing en cognition, research en development. Als keuzemodules hebben de leerlingen computers en netwerken, games met PyGame, robotica enb modelleren in processing. Er worden geen cijfers gegeven maar je krijgt de kwalificatie basis, gevorderd of expert en er is een excellentietraject. Voor de kwalificatie worden rubrics gebruikt. Ze hebben ook een doorlopende lijn van block-based naar Jupyter Notebook. Het is interdisciplinair, er wordt bijvoorbeeld  samengewerkt met wiskunde en natuurkunde. Volgens Berry is het samen doceren erg leuk. Je leert veel van elkaar en het geeft minder werkdruk.

Daarna kwam Hakan Akkas met zijn verhaal van de Coderclass. Ik denk dat we hem namens het Nederlandse onderwijs maar naar de Bett moeten sturen voor een presentatie. Hakan werkt op het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam en daar kinderen de leerlingen vanaf de brugklas vijf uur in de week voor informatica kiezen. Inmiddels zijn ze met drie docenten daarvoor en een TOA die de lessen ondersteunt. Hij werkt met badges en levels (6). Je hebt iets pas afgerond als het ook echt goed is en je krijgt de ruimte om jezelf te specialiseren. Er zijn drie projecten per jaar met externe partners zoals ORTEC, IBM, Q42 en Codaisseur met een focus op samenwerking. Ze hebben regelmatig gastlessen, workshops en excursies en ze doen mee aan zoveel mogelijk wedstrijden (Beverwedstrijd, Robocup Junior, etc.). Hij gebruikt tools als MediaWiki, Gitbook, Stepik en Jupyer Notebook voor het lesmateriaal. Repl.it em GitHub Classroom worden gebruikt om spulletjes in te leveren en Credly wordt ingezet voor het badges systeem. De badges en de levels die behaald zijn, moet je fysiek maken volgens Hakan. Dat kan in de vorm van stickers, buttons of T-shirts. De leerlingen zijn namelijk echt trots op wat ze bereikt hebben. Het klinkt allemaal fantastisch en Hakan nodigt iedereen van harte uit om een kijkje te komen nemen.

Bekijk maar eens https://coderclass.nl/.

Volgens Hakan is het concept uniek, maar uit de zaal werd geroepen dat Van der Capellen uit Zwolle al heel lang zo werkt.

Volgens de voorzitter komt het idee van de uitstekende keynotes volledig uit de koker van Eelco Dijkstra. Maar ik zeg nu al: het zal lastig worden volgend jaar eenzelfde kwaliteit van verhalen te horen vanuit onze eigen leden.

En mocht je je afvragen wat de sprekers als cadeautje kregen: een Yubikey, dat is een hardware token van Yubico. Je vindt er meer informatie over op www.yubico.com.