Archief kopje

Informatica in het voortgezet onderwijs

PA Consulting Raspberry Pi Competitie

Geplaatst door: Frans Peeters op 14 april 2020 om 16:45:08

PA Consulting Raspberry Pi Competitie

Nieuws over de Raspberry P Competitie van PA Consulting!

Allereerst: de Raspberry Pi competitie gaat natuurlijk Digitaal door! Uiteraard om recht te doen aan al het werk dat jullie er al in hebben gestoken. Maar ook om aan te tonen dat ook (juist!) in deze tijd technologische innovatie gewoon door kan gaan. Wel moeten we kiezen voor andere Digitale vormen. Deze mail gaat daar op in. We realiseren ons dat leraren en leerlingen op dit moment alle aandacht nodig hebben om het normale onderwijs op de rails te krijgen en houden. Maar we hopen dat er, als iedereen een beetje gewend is aan de nieuwe vorm van onderwijs, ook weer ruimte is om de uitvindingen af te maken.

De timing blijft vooralsnog zoals eerder gecommuniceerd:
Lever de informatie over de uitvinding in op 24 april, volgens de specificaties.
Presenteer de uitvinding tijdens de finale op 27 mei. Dat zal een digitale bijeenkomst worden. (De wijze waarop communiceren wij op een later tijdstip)

We weten dat Covid-19 met name effect heeft op:
a. Het binnen een team samen werken aan een fysieke uitvinding
b. De finaledag op 27 mei

Hier gaan we kort op in.

a. Het binnen een team samen werken aan een fysieke uitvinding
Een cruciaal aspect van de competitie is dat je als team samen werkt aan een fysieke uitvinding. Dat is nu natuurlijk moeilijker omdat teamleden en begeleider(s) niet meer fysiek bijeen kunnen komen. En omdat het binnen een school (of een andere ruimte dan thuis) werken aan de fysieke uitvinding niet kan. Probeer voor de samenwerking gebruik te maken van de samenwerkingstools die jullie nu ook t.b.v. het digitale onderwijs gebruiken: Teams, Zoom, Google Hangouts, Google Drives, Skype, Slack, etc. Als het wel mogelijk is te werken aan de fysieke uitvinding: geweldig. Als het niet mogelijk is de uitvinding fysiek af te maken, probeer dan een (digitale) vorm te verzinnen die duidelijk aantoont wat de uitvinding is, dat deze werkt, hoe deze werkt. Sommige teams hebben hun fysieke uitvinding al (bijna) af. Probeer een eventuele digitale vorm van je uitvinding zo te maken dat deze de strijd aan kan gaan met de fysieke uitvindingen. Ook als je niet als teamleden bij elkaar bent kan je een videopresentatie maken door bijvoorbeeld een opname te maken van de teamleden gezamenlijk in een Teams-sessie of iets dergelijks. Denk ook aan OBS waarmee je video captures van je beedscherm of applicaties kan maken.

b. De finaledag op 27 mei
De finale op 27 mei gaat wel door, maar zal niet kunnen plaatsvinden in de Johan Crijuff ArenA. Alle bijeenkomsten tot 1 juni zijn in het kader van de Covid-19 maatregelen geschrapt door de overheid. We doen het volgende:
De finale op 27 mei gaat door. We gaan het programma digitaal vormgeven op een manier die werkbaar, leuk en inspirerend is voor alle deelnemers. Vooralsnog denken we wel aan een programma-onderdeel waarin het team via een videoverbinding contact heeft met de jury, kan vertellen over de uitvinding, vragen en antwoorden uitgewisseld kunnen worden en liefst een of andere vorm van een demonstratie gegeven kan worden.
We tillen de finale niet over de zomervakantie heen, mede omdat teams uit elkaar vallen en leerlingen hun aandacht op andere zaken gaan richten.

Volgende editie
We gaan kijken (nog niet bevestigd) of het mogelijk is de kick-off voor de volgende editie van de competitie in het najaar iets groter aan te pakken. En daar bij ook teams uit de huidige editie uitnodigen om hun uitvinding te demonstreren. Maar deze dag zal er geen jurering op prijsuitreiking zijn.