Nieuwsbericht 31-10-2005
31 oktober 2005
Frans Peeters
Op mijn school is het invoeringstraject \"de vernieuwde basisvorming\" gestart. De vakken zijn in 6 leergebieden verdeeld. Het zit in de planning om het vak informatiekunde uit de lessentabel te schrappen. De directie zegt namelijk dat er geen kerndoelen voor het vak informatiekunde meer bestaan. Ik heb de directie ingelicht over de diverse karakteristieken van de leergebieden die de Taakgroep Vernieuwde Basisvorming van het ministerie heeft opgesteld en dat in allerlei leergebieden ICT-basisvaardigheden verondersteld worden. Onze school heeft 6 leergebiedcoördinatoren benoemd die lesmateriaal en de kerndoelen voor de eerste twee klassen moeten formuleren. Deze 6 collega's zijn niet echt overtuigd van de door mij voorgestelde ict-basisvaardigheden van het vak informatiekunde integreren in de leergebieden. De directie heeft hen tot nu toe overtuigd dat dit niet echt hoeft, omdat er geen kerndoelen informatiekunde bestaan en dat er in de vernieuwde basisvorming nergens iets !
staat vermeld over het vak informatiekunde. Dus conclusie: we schrappen het vak en het is aan de leergebieden wat zij willen gaan doen met ict.
Ik vind dit een vreselijke foute gedachtengang. Ik heb een doorlopende ict-leerlijn voorgesteld, maar ik krijg de directie tot nu toe niet overtuigd van het belang van het vak informatiekunde en de ict-basisvaardigheden in de nieuwe leergebieden.
Kunnen jullie mij helpen en mij links, materiaal, informatie, adressen, etc. geven waar ik terecht kan om te bewijzen dat er wel degelijk kerndoelen informatiekunde bestaan in de vernieuwde basisvorming.
Reacties
Frans Jan Ferrari
Geplaatst op 01 november 2005 14:06
Ook ik zit op mijn school met hetzelfde probleem en zocht naar meer informatie op het internet. Deze vond ik via Trees Haaksma van I&I en wel de volgende twee links: http://download.cps.nl/informatiekunde en http://ict.slo.nl/integratie/index.html
Cees van Breugel
Geplaatst op 01 november 2005 10:51
Beste collega, Je bent niet de enige die hiermee worstelt. Mensen zien wat ze willen zien. Wat ik zie is vrij lage gemiddelde scores bij de instaptoetsen van onze methode Babbage. Deze zijn objectief en tonen duidelijk aan dat leerlingen de basale meetpunten nog niet voldoende beheersen. De helft van een HAVO-klas weet nog niet hoe ze een euro-teken ? moeten tikken. Op de website van Babbage (www.babbage-online) vind je een presentatie die wij zelf hebben gehouden voor onze directie. Titel: ICT, een vak apart? Ondertitel: 7 redenen om hier JA op te zeggen. Nadat we deze presentatie van een half uur hadden gehouden, was de beslissing van negatief omgeslagen in positief: het vak is op onze school behouden. Sterkte in de strijd! Cees van Breugel
Geplaatst op 31 oktober 2005 20:50
In feite heeft de directie gelijk. Informatiekunde als apart vak, of je dat nu met het woord basisvaardigheden verfraait, hoeft niet meer \"gegeven\" te worden. Je moet dus de kunst verstaan er niet als een vak over te spreken, maar als een samenstelling van modules of iets dergelijks, die kunnen bijdragen aan een betere hantering van ict in de onderbouw en vanzelfsprekend later ook de bovenbouw. Zo moet je er concreet voor zien te zorgen dat zaken als tekstverwerken, presenteren, werken met een spreadsheet, website maken en misschien nog wat, goed gebruikt kunnen worden bij de vakken. Ik denk dat je dat met de secties moet overleggen. Gegarandeerd dat er niemand is die het belang ervan zal tegenspreken. Sluit elke onderdeel af met een certificaat. Zou de opmerking gemaakt worden dat sommige leerlingen het allemaal al weten/kunnen, stel dan voor die leerlingen een \"instaptoets\" te laten maken, waarmee ze dat kunnen aantonen. Ik hoop dat deze suggesties enigszins helpen.
Frans Peeters
Geplaatst op 31 oktober 2005 18:29
Dit bericht ontving ik van een collega in het land met het verzoek het te plaatsen. Om de persoon in kwestie niet in de problemen te brengen op zijn eigen school is het even anoniem geplaats. Ik hoop dat jullie er op reageren en als je persoonlijk wil reageren, dan zijn de gegevens van deze docent bij mij op te vragen.