Auteurs en uitgever EduActief definitief uit elkaar
07 maart 2007
Frans Peeters
Het is een tijdje stil geweest rond de methode Informatica. De voornaamste reden hiervoor is dat het auteursteam en uitgever druk doende waren de mogelijkheden van digitale publicaties te onderzoeken.
Op dit moment heeft Edu'Actief al een aantal methoden voor VMBO online. Het format dat daarbij gebruikt wordt bleek echter niet geschikt voor een methode voor bovenbouw havo/vwo, vooral omdat de VMBO-methoden zich richten op de praktijkgerichte leerweg.
Het auteursteam stelde een heel andere benadering voor: verspreiding van materiaal in digitale vorm via een open-source ELO (Moodle). Dit bleek voor de uitgever geen haalbare kaart. Edu'Actief besloot zich terug te trekken uit de ontwikkelingen van een nieuwe versie van de methode.
Inmiddels was het auteursteam al druk bezig met een nieuwe versie van Informatica. We willen doorgaan met deze ontwikkeling. We zullen de materialen, die voor een deel al klaar zijn, in eigen beheer gaan verspreiden.
In deze nieuwsbrief bespreken we eerst wat de herziening inhoudt, daarna hoe deze beschikbaar gesteld zal worden.
Reacties
Geplaatst op 02 april 2007 18:54
ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik moet komende week mijn boekenlijst inleveren. Wat zet ik op de boekenlijst? Ik gebruik edu actief al een tijdje, maar neig nu naar Instruct omdat ze al een scormproefversie hebben en dat past binnen mijn elo. Wie geeft advies??
Geplaatst op 15 maart 2007 11:09
Als gebruiker van Edu\'Actief en nadat ik het voorgaande gelezen heb, begint het mij een beetje te duizelen. Wij zijn bezig ons te orienteren op een Elo, mijn methode stopt, ik moest mijn boekenlijst 2 weken geleden inleveren: Wat is wijsheid?
Kees Hommel
Geplaatst op 13 maart 2007 17:56
Christian: ikzelf wil volgend jaar met de docent M&O van mijn school een gemeenschappelijke PO opzetten. Dan speelt dus gelijk hetzelfde probleem, dat jij aankaart: in welke ELO ga je zitten? Ik ben daar eerlijk gezegd zelf ook nog niet uit. In welke omgeving ga je de \'projectruimte\' neerzetten? In de school-ELO of de methode-ELO? Ik kan trouwens donderdag helaas niet naar de MOODLE-bijeenkomst, ik mag deze week geen meer lessen laten vervallen.
Kees Hommel
Geplaatst op 13 maart 2007 10:00
Daar komt dus het verschil tussen een school-ELO en een methode-ELO weer om de hoek kijken. Binnen een school-ELO kun je leerlingen uit verschillende vakken van dezelfde school met elkaar laten samenwerken. (= vakoverstijgend project binnen dezelfde school) Leerlingen van andere scholen hebben in de regel geen toegang tot de school-ELO. (Tenminste bij mij op school mag dat niet.) Binnen een methode-ELO kun je leerlingen uit verschillende scholen voor hetzelfde vak (in dit geval informatica) laten samenwerken. (= schooloverstijgend project binnen hetzelfde vak) Scheikunde leerlingen, die geen informatica volgen, hebben in de regel geen toegang tot de methode-ELO van een ander vak. (Volgens mij is dat momenteel bij geen enkele methode-ELO het geval.) Natuurlijk is zo\'n probleem oplosbaar. De vraag is alleen, hoe je dat zo efficiënt mogelijk gaat organiseren. Dit zijn typisch punten, die INFORMATICA-Actief op de eerste gebruikersdag moet gaan bespreken met docenten.
Kees Hommel
Geplaatst op 12 maart 2007 22:32
Rein: Inderdaad, dat is onze visie!! Wij richten een elektronische leeromgeving in. Jij en je leerlingen krijgen toegang tot al het materiaal. Als docent krijg je je eigen lokaal (net als binnen de elo van je school). Dus je hoeft helemaal geen gebruik meer te maken van de school ELO (hooguit een link plaatsen) Binnen onze elo kun je in je eigen lokaal eigen materiaal aanbieden aan je eigen leerlingen. Toetsen afnemen (wij gaan als auteursteam toetsen per cursus aanbieden binnen de elo, je mag ze wel/niet gebruiken) Dus concreet: leerlingen betalen 19,- ex BTW per jaar, de docent betaalt 50,- ex. BTW per jaar, en daar is alles bij inbegrepen. Een jaar lang toegang tot alle cursussen, die ingericht worden door INFORMATICA-Actief. Een eigen ruimte als school, vergelijkbaar met de elo die je momenteel op school hebt. Ondersteuning vanuit INFORMATICA-Actief, toetsen, een docentenkamer, enz. PDF-bestanden van alle theorie, die je kosteloos mag printen voor je eigen leerlingen. (Copyright van de teksten blijftvoorbehouden aan INFORMATICA-Actief, je mag de bestanden, die je van ons krijgt niet digitaal verspreiden.) Ons aanbod is dus echt \'all-in\'. Wij gaan voor een community op internet, waarin een paar duizend leerlingen en docenten in dezelfde \'lokalen\' gebruikmaken van al het aangeboden materiaal, met elkaar kunnen discussiëren, samenwerken (zelfs schooloverstijgende PO\'s moeten mogelijk zijn.) Dit klink bijna als een commercial, maar wie mij kent weet dat ik het zo niet bedoel.
Rein Scholte
Geplaatst op 12 maart 2007 20:13
Moodle is voor ons geen optie omdat de keuze is gevallen op een andere ELO. Natuurlijk is iedere ELO een middel. Het punt is dat meestal schoolbreed voor een bepaalde ELO gekozen wordt. Het zou fantastisch zijn wanneer content ELO onafhankelijk zou worden aangeboden. In de praktijk worden beloftes gedaan die niet waargemaakt kunnen worden. Concreet: het lukt Its\'Learning niet automatisch Brainbox courses naar It\'s Learning te migreren. Scorm klinkt prachtig maar het betekent dat je de bestanden na migratie niet meer kunt bewerken of aanpassen. Begrijp ik Kees nu goed: kan ik het materiaal van EDU-Actief nu blijven gebruiken zonder daarvoor de licentiekosten te betalen? Dan hoef ik onze schoolleigen ELO niet meer in te richten, plaats ik de hyperlink en voer ik nu onmiddelijk EDU-actief van onze boekenlijst af.
Kees Hommel
Geplaatst op 12 maart 2007 17:25
Hans: Volgens onze huidige planning is op 1 april (geen grap) de vernieuwde versie van het huidige THEORIEboek deel 1 beschikbaar. Op 1 mei is de vernieuwde versie van het huidige THEORIEboek deel 2 beschikbaar. Binnen de elektronische leeromgeving gaan wij, in de vorm van cursussen, de theorie als digitale lessen aanbieden, samen met opdrachten enz. De eerste twee cursussen worden binnen de ELO gepubliceerd op 1 juni. Daarna op 1 oktober de volgende 4 cursussen, enz. Wat betreft je eigen school, ach bij mij op school gebruiken ze It\'s Learning, ik plaats gewoon een link vanuit mijn It\'s Learning lokaal naar de informatica-elo. Je kun dat op jouw school ook erg goed verkopen: het kost niets extra. Wanneer je als school de leeromgeving van .......... gebruikt, dan moet je ook een link plaatsen. Of hun SCORM-pakket uploaden naar je eigen school ELO, zover zijn wij nog niet. Ik denk dat ons initiatief wel kans van slagen heeft, we zijn de goedkoopste \'in de markt\' en we bieden eigenlijk deelname aan een community aan. En dat hoort helemaal bij ons vakgebied.
Kees Hommel
Geplaatst op 12 maart 2007 17:25
Hans: Volgens onze huidige planning is op 1 april (geen grap) de vernieuwde versie van het huidige THEORIEboek deel 1 beschikbaar. Op 1 mei is de vernieuwde versie van het huidige THEORIEboek deel 2 beschikbaar. Binnen de elektronische leeromgeving gaan wij, in de vorm van cursussen, de theorie als digitale lessen aanbieden, samen met opdrachten enz. De eerste twee cursussen worden binnen de ELO gepubliceerd op 1 juni. Daarna op 1 oktober de volgende 4 cursussen, enz. Wat betreft je eigen school, ach bij mij op school gebruiken ze It\'s Learning, ik plaats gewoon een link vanuit mijn It\'s Learning lokaal naar de informatica-elo. Je kun dat op jouw school ook erg goed verkopen: het kost niets extra. Wanneer je als school de leeromgeving van .......... gebruikt, dan moet je ook een link plaatsen. Of hun SCORM-pakket uploaden naar je eigen school ELO, zover zijn wij nog niet. Ik denk dat ons initiatief wel kans van slagen heeft, we zijn de goedkoopste \'in de markt\' en we bieden eigenlijk deelname aan een community aan. En dat hoort helemaal bij ons vakgebied.
Geplaatst op 11 maart 2007 22:27
Kees Ik kan me iets voorstellen bij je idee van het wij gevoel voor de informaticaleerlingen. Je gaat echter wel aan het feit voorbij, dat scholen met zorg een ELO gekozen hebben en dan verwachten, dat alle docenten ook met deze ELO aan de slag gaan. Er is dan geen ruimte voor een andere informatica omgeving. Ik denk daarom dat jouw idee niet haalbaar is en misschien wel een vroegtijdig einde van jullie inspaningen tot gevolg hebben ,wegens gebrek aan belangstelling (die er wel is), als jullie geen mogelijkheid scheppen om de eigen school elo te gebruiken. Dit zou erg jammer zijn. Een tweede vraag heb ik ook nog aan je. Begreep ik nou goed, dat per 1 augustus al het materiaal voor informatica bij jullie beschikbaar is en dat ik niet voor deel 2 gebruik hoef te maken van edu actief?
Kees Hommel
Geplaatst op 11 maart 2007 19:56
Rein: \'Moodle\' is geen doel maar een middel. De stichting INFORMATICA-Actief gaat voor het opzetten van een informatica-community. Zo\'n community kun je lastig opzetten, wanneer alle scholen zich terugtrekken binnen hun eigen elo. (Overigens, je kunt vanuit zo\'n elo ook een link zetten naar .....) Natuurlijk gaan wij ook kijken naar mogelijkheden om de inhoud van onze elektronische leeromgeving via SCORM beschikbaar te stellen voor import binnen de elo van een school. Maar je mist dan als leerling/docent wel het \'wij-gevoel\'. Met een paar duizend docenten en leerlingen aan de slag binnen dezelfde omgeving. Met elkaar kunnen communiceren en samenwerken. Een praktische opdracht uitvoeren samen met leerlingen van een andere school. Alles is straks binnen onze omgeving mogelijk!
Rein Scholte
Geplaatst op 11 maart 2007 16:35
De afgelopen maanden heb ik me erg ingezet om binnen de school van verschillende ELO\'s naar 1 gemeenschappelijke te gaan (wat het moet worden is nog niet helemaal duidelijk, maar Moodle is in ieder geval geen optie). Er was een soort wildgroei gaande waarbij iedere afdeling zo\'n beetje zijn eigen ELO had. Ik kan het niet maken om nu aan te komen met de mededeling dat er voor Informatica een uitzondering gemaakt moet worden. Toch gebruik ik vanaf het begin met veel plezier Edu-Actief. Wat ik van Paul gelezen heb ziet er veelbelovend uit, ik zou het materiaal graag blijven gebruiken. Wat te doen?
Frans Peeters
Geplaatst op 10 maart 2007 22:55
Er wordt inderdaad uitgebreid en goed gediscussieerd, maar volgens mij lukt het nog wel met de middelen die we hebben. Momenteel heb ik even andere zorgen. Deze week ga ik migreren naar een andere internet provider en dat moet 100% zeker goed gaan. De database en de bestanden moeten overgezet worden naar een totaal nieuwe omgeving.
Kees Hommel
Geplaatst op 10 maart 2007 10:11
Ach, TeleTop, It\'s Learning (gebruikt mijn eigen school), Fronter, Moodle, ze kunnen allemaal min of meer hetzelfde. En het blijven natuurlijk \'lege dozen\'. Het gaat om de content die je erin stopt. De discussie zou veel meer moeten zijn: alle scholen een eigen ELO met verschillende vakken en plaatsen we daar als auteurs het informatica materiaal in, of een grote community waar leerlingen van verschillende scholen met hetzelfde vak (in ons geval informatica) bezig zijn. In het eerste geval heb je problemen met \'standaarden\' en in het tweede geval moet een leerling per vak steeds ergens anders inloggen.
Robert de Graaf
Geplaatst op 08 maart 2007 23:56
Ik wil mij aansluiten bij wat Ren? Martens schrijft over TeleTOP. Deze elektronische leeromgeving wordt door onze scholengemeenschap (=1800 leerlingen) nu een aantal jaren gebruikt. Het ontwikkelteam van TeleTOP BV luistert naar haar gebruikers. Daarom gaan wij ook het komende jaar er mee door. Voor ons is het dus zeer essentieel dat het digitale materiaal van de auteurs van Edu-Actief binnen onze elo draait. Wij zitten niet te wachten op een \'extra\' omgeving als Moodle, hoe goed deze open source omgeving ook is. Op dit moment bestuderen wij de methode van Instruct voor de vernieuwde TF als alternatief voor EduActief... Robert de Graaf, CSG Jan Arentsz in Alkmaar
René Martens
Geplaatst op 08 maart 2007 20:06
Ik vind het jammer dat Edu\'Actief zich terugtrekt uit de digitale ontwikkelingen en lovenswaardig dat de auteurs deze weg wel willen voortzetten. Mijn steun hebben ze zeker! E?n opmerking wil ik nog wel kwijt over de ELO. Teletop in Enschede biedt een perfect op het VO gerichte ELO aan en is met een aantal uitgevers van methoden in gesprek om deze digitaal aan te bieden. De ELO van Teletop is mijns inziens het best toegesneden op het VO, werkt erg prettig en men is echt geinteresseerd in de wensen van de gebruikers. Ik vind dat een onderzoek in die richting zeker moet plaatsvinden. De gehele infrastructuur van de ELO wordt door Teletop aangeboden. De content moet dan door de auteurs worden aangeleverd. Ren? Martens, Breda