De stichting INFORMATICA-Actief
13 maart 2007
Frans Peeters
Mocht je het nog niet gezien hebben: in het menu aan de linkerkant onder het Davindi logo staat een nieuw logo. Het voormalig auteursteam van Edu'Actief is een stichting begonnen onder de naam INFORMATICA-Actief. De website van INFORMATICA-Actief is eind maart in de lucht. De vernieuwde theorieboeken zijn klaar. Scholen die toetreden tot de gebruikersgroep mogen papieren versies van deze theorieboeken kosteloos aan hun leerlingen verstrekken. Wij gaan de komende jaren voor het opzetten van een informatica-community, waarbinnen leerlingen en docenten schooloverschrijdend kunnen leren, discussiëren en samenwerken.
Reacties
Gert van de Rozenberg
Geplaatst op 21 maart 2007 16:47
Mensen neem me niet kwalijk, maar waar hebben we het over. 25 euro op jaarbasis. Als ik dat afzet tegen wat ik dagelijks hoor over bedragen voor ipods, mp3-spelers en telefoonabonnementen........ Momenteel zijn mijn leerlingen bovendien duurder uit met een theorie -en werkboek. Wel vind ik het jammer dat ik naast it\'s learning ook nog met moodle moet werken maar onverkoombaar is dat nou ook weer niet. De afgelopen jaren heb ik met plezier met het materiaal van Edu-Actief gewerkt en wat mij betreft nog heel lang
Geplaatst op 19 maart 2007 22:12
ik zal het woord logisch minder gaan gebruiken. kinkt logisch. Even een vraag off topic (niet zo netjes, maar ben nu lekker aan het typen): ik mag mijn vak promoten volgende week en ik krijg daar zomaar een lesuur voor.....nu ga ik gezien de bijeenkomst van BIND vorige keer, zeker een leerling vragen mij te helpen en dan wel een zonder y-chromosoom om de dames aan te spreken....tja...heeft iemand nog goede suggesties?
Geplaatst op 19 maart 2007 22:09
ik heb vandaag met de directie gesproken en om uitstel gevraagd. Ik moet half april beslissen dus ik heb nog even. Ik overweeg serieus om nog met de oude methode edu actief door te gaan. Alle digitale alternatieven zijn veel duurder 21 - 26 euro per leerling per jaar. De \'boeken\'- methodes komen uit op maximaal 10 eur0 per leerling per jaar omdat ik het boek over drie/vier jaar mag afschrijven wat met de digitale versies niet kan. Ik vind het belachelijk dat de kosten voor mijn vak via het schoolfonds omhoog gaan omdat ik digitaal ga. Dat klopt niet en druist tegen mijn principes in. Ik wil best 26 euro betalen maar dan wel eenmalig voor de duur van het vak per leerling. dat is logsicher en beter te verkopen naar de ouders. Als het zo doorgaat met deze prijzen, wordt de keuze voor een boekmethode voor de hand liggend, wat absoluut niet mijn voorkeur heeft. Het vak informatica heeft op een aantal scholen al aardig wat te verduren vanwege NLT. Dan ook nog hogere kosten in vergelijking tot vorige jaren...nee dat klinkt niet logisch. Zin er mensen die gewoon doorgaan met bestaand materiaal? Blijf dat wel gewoon beschikbaar voor nu? En tja Informatica actief lijkt wel een logische stap, maar om verplicht in een andere ELO te moeten. Ook onlogisch. Ik heb met veel zorg onze school een ELO geadviseerd. Ik overweeg toch ook Instruct. heb net de boeken binnen, waarvoor dank josien. Zien er prima uit. Ben wel erg benieuwd naar de ELO versie?
Geplaatst op 19 maart 2007 19:41
Kees: helaas moet ik je daarin toch tegenspreken. Er zijn wel scholen waar de keuze voor één schoolgebonden ELO en Wintoets als elektronische toetsenbank ertoe hebben geleid dat het gebruik van zo\'n site waar je moet inloggen voor wiskundetoetsen tegengehouden is. Dat is strijdig met de vrijheid/blijheid die docenten tot nog toe op internet hadden, en soms nog denken te hebben omdat ze open source (zoals Moodle) in eigen beheer konden draaien. Maar scholen gaan dit soort \'buitenschoolse activiteiten\' inmiddels ook signaleren en ze willen straks wel degelijk zicht blijven houden op de lesmaterialen en methoden die hun docenten hanteren. Ik denk zelf ook dat het niet goed is als elke docent zijn eigen toko gaat runnen. Wat moet je straks als lessen/klassen overgedragen moeten worden aan een collega? Het argument dat je nu ook niet weet wat een docent met een boek van de boekenlijst doet is niet echt relevant, want daar heeft een schoolleiding veel beter zicht op en daar kan iemand veel beter op aangesproken worden dan op de inhoud van een gesloten ELO waar de lesinhoud morgen geheel anders kan zijn. Los daarvan blijft het argument van het op diverse plaatsen moeten inloggen. Wij zijn op onze school juist veel moeite aan het doen voor een éénmalige login voor zoveel mogelijk systemen.
Kees Hommel
Geplaatst op 19 maart 2007 13:33
Hannie: dat OMO andere betaalde ELO\'s verbiedt, dat kan ik begrijpen. Door voor alle scholen in één keer bij Natschool een contract af te sluiten, zijn ze waarschijnlijk voordeliger uit. Echter om content van een uitgever te plaatsen in Natschool zul je gewoon moeten betalen. En dus is er m.i. geen verschil. Jullie hoeven niets te betalen voor het gebruik van Moodle (de stichting INFORMATICA-Actief ook niet) Moodle is alleen maar een platform, waarbinnen het materiaal verspreid wordt. Je plaatst vanuit Natschool een link naar de plek waar het informatica materiaal staat. Daar kan OMO niets tegen hebben. En hoe reageert OMO dan bijv. op docenten, die vanuit hun lokaal een link zetten naar de (betaalde) voorzieningen die Moderne Wiskunde aanbiedt bij digitale toetsing m.b.v. Schoolwise? Ik kan me niet voorstellen, dat dat verboden wordt!
Peter van de Braak
Geplaatst op 18 maart 2007 11:57
Ik bedoel ipv edu-actief natuurlijk Informatica-actief, nog even wennen
Peter van de Braak
Geplaatst op 18 maart 2007 11:56
Ik moet zeggen dat ik de discussies over het geld wel erg overdreven vind. 19,50? excl is niet duur en of het nu een euro duurder is. Kom nou. Wij gaan met de 4Havo en 4 VWO met Edu-actief beginnen, 5VWO, 6VWO en 5Havo maken wij nog af met de oude methode. Als nu na een jaar blijkt dat het met de ELO niet zo werkt, kunnen we altijd nog verder kijken, maar ik heb er wel vertrouwen in. ( Nog een leuk nieuwtje; Op onze school wordt Informatica het verplicht profielkeuzevak in NT, wij bieden voorlopig geen wisD aan) peter
Hannie Mulders-Weijdt
Geplaatst op 18 maart 2007 11:34
Ik zit nog met 2 problemen: Ten eerste betalen de leerlingen ook voor het werkboek van Turing maar 35% omdat het geen verbruikersmateriaal is. Daarmee kom ik dus onder de 23 euro. En verder werk ik op een OMO school en die zijn heel precies in het verbieden van het gebruik van een andere elo dan Natschool. Zelfs oude contracten moeten opgezegd en afgekocht worden! Hoewel moodle open source is, moet je nu wel wel voor het gebruik van de het materiaal op de elo betalen. Volgens mijn informatie staat OMO dat niet toe.
Kees Hommel
Geplaatst op 17 maart 2007 20:49
Ik heb vandaag even flink doorgewerkt. De website van de stichting INFORMATICA-Actief is \'in de lucht\'. Deze week ga ik aan de slag met demo-pagina\'s en met de eerste PDF-bestanden. www.informatica-actief.nl
Kees Hommel
Geplaatst op 17 maart 2007 09:59
Ik begrijp de organisatorische problemen bij de huidige gebruikers van Edu\'Actief. De school verwacht, dat je gegevens aanlevert voor de boekenlijst, terwijl je als docent nog niet weet, waar je aan toe bent. De voormalige auteurs van de Edu\'Actief methode waarderen het erg, dat veel docenten aangeven toch graag bij ons te willen blijven. Wat is momenteel de stand van zaken: - We hebben een contract afgesloten met een provider en zijn bezig met de inrichting van onze eigen server. - Deze week is de website van INFORMATICA-Actief \'in de lucht\'. - We hebben een tijdpad opgesteld, waarin we aangeven op welke momenten er materiaal beschikbaar komt voor docenten en leerlingen. Een gedeelte van het tijdpad staat hieronder: 1 april 2007: De PDF-bestanden bij de cursussen B1H1, B1H2, B2H3, B2H4, B2H5, B2H6, B3H7, B3H8 en B3H9 zijn gereed. (Na toezending van deze bestanden beschik je als docent over het vernieuwde theorieboek deel 1. Je kunt zelf beslissen of je een papieren versie geeft aan leerlingen, die gaan werken met onze elektronische leeromgeving.) 1 mei 2007: De PDF-bestanden bij de cursussen B4H10, B4H11, B4H12, B5H13, B5H14, B5H15 en B5H16 zijn gereed. (Na toezending van deze bestanden beschik je als docent over het vernieuwde theorieboek deel 2. Je kunt zelf beslissen of je een papieren versie geeft aan leerlingen, die gaan werken met onze elektronische leeromgeving.) 1 juni 2007: De MOODLE-cursussen B1H1 en B1H2 zijn gereed. (Binnen deze cursussen wordt de stof uit het theorieboek samen met de opdrachten uit het werkboek geïntegreerd aangeboden.) 15 juni 2007: Start versturen accounts voor de elektronische leeromgeving naar de docenten, die met ons in zee gaan. (Als docent heb je vanaf dat moment ook de beschikking over je \'eigen lokaal\' binnen onze leeromgeving en kun je eventueel ook zelf materiaal gaan plaatsen.) 1 oktober 2007: De MOODLE-cursussen B2H3, B2H4, B2H5 en B2H6 zijn gereed. oktober 2007: Gebruikersdag ergens op een (hoge)school. Tijdens die gebruikersdag is er volop de gelegenheid om met elkaar te praten over de verdere inrichting van de elektronische leeromgeving en om wensen/verlangens kenbaar te maken. Ook zullen we zorgen voor 2 workshops \'Moodle-gebruik\' en \'Programmeren in PHP\'. 1 januari 2008 De MOODLE-cursussen B3H7, B3H8 en B3H9 zijn gereed. Enz. Het auteursteam zal alles op alles zetten om ervoor te zorgen, dat de huidige gebruikers van de methode van Edu\'Actief niet in de problemen komen. Zelf heb ik op mijn eigen school op de boekenlijst voor IDDINK het theorieboek deel 2 en werkboek deel 2 van Edu\'Actief opgevoerd voor Havo 5 en Ath. 6. Voor de leerjaren Havo 4 , Ath. 4 (2e fase nieuwe stijl) en Ath. 5 (oude programma) kies ik voor de ELO en papieren versies van de theorieboeken en heb ik een bedrag op de boekenlijst laten zetten.
Geplaatst op 16 maart 2007 23:46
Kees ik heb met verschillende mensen gesproken over de opzet van jullie ELO. Om jullie een hart onder de riem te steken het volgende: In deze gesprekken kwam toch ook naar voren, dat een doorlink vanuit je eigen ELO een optie zou kunnen zijn. Je blijft dan werken vanuirt je eigen ELO, maar je moet nog een keer extra inloggen als je doorlinkt. Aan de buitenkant hoef je dan niet te zien, dat je in een andere ELO werkt. Misschien is het een idee om 1 cursus in jullie ELO nu al openbaar te maken, zodat men dit kan uitproberen en kan reageren.
Geplaatst op 16 maart 2007 23:42
Zoals aangekondigd hebben we tijdens de cursusdag van i&i afgelopen woensdag de problemen ontstaan bij edu actief ter sprake gebracht. Ik heb beloofd een korte impressie hier neer te zetten. Er waren ongeveer 40 informatica docenten. Hier kwam naar voren dat de huidige gebruikers van edu-actief nog steeds heel veel voor edu-actief voelen. Er zijn echter twee problemen: Het verplicht werken in de moodle omgeving en het te laat beschikbaar komen van het nieuwe materiaal. Een aantal collega\'s wil nog een week wachten, maar moeten dan toch hun keuze bij de school bekend maken. Een oproep aan INFORMATICA-actief om materiaal ter beschikking te stellen. Anders zou de keuze wel eens negatief voor hen uit kunnen vallen. Dit kan tot gevolg hebben dat er heel wat mensen, terwijl ze dit niet willen, toch noodgedwongen door de twee bovengenoemde problemen weggaan. Blijven er dan nog wel genoeg mensen over??? Frans misschien nog een polletje voor de edu actief gebruikers met de volgende keuzes: ik ga door met edu-actief ik ga naar informatica actief ik ga alleen maar naar informatica actief als ik het materiaal in mijn eigen elo kan gebruiken ik ga naar een andere uitgever
Kees Hommel
Geplaatst op 16 maart 2007 23:07
Theo: even concreet. (En ik heb echt serieus een hekel aan discussies over geld. {Zeker v.w.b. de bedragen die wij nu noemen.) Jullie waren tot nu toe gebruiker van Edu\'Actief. Concreet betekent dat per jaar via bijv. boekenfondsen als IDDINK 35% van de kosten van het (huur) theorieboek en 100% voor een werkboek in rekening wordt gebracht aan ouders. Dat kost per leerling dus gemiddeld per jaar ongeveer 29 euro voor het vak Informatica. Leg mij uit via welke instantie/uitgeverij je goedkoper uit kunt zijn als school, dan via ons aanbod (23,21 euro). En zitten wij er echt naast, dan past de stichting INFORMATICA-Actief graag terstond haar aanbod in financiële zin aan. Wij zijn namelijk een stichting zonder winstoogmerk.
Geplaatst op 16 maart 2007 10:30
Kees en Christian bedankt voor de reacties. Als ik naar de bedragen kijk die Christian noemt, dan weet ik nu al; dat krijg ik er nooit door. De leerlingen gebruiken nu boeken via van Dijk en dat is géén 21 euro per leerling per jaar voor In. Zelf kon ik redelijk werken met Edu\'Actief(alhoewel wat gedateerd soms en slecht onderhouden website). Via de InformaticaVOsite, met dank aan Frans natuurlijk, haalde ik wat extra en/of andere voorbeelden van lesmateriaal en toetsen binnen. Op die manier werkte het de afgelopen jaren prima mede dankzij alle collega\'s die hier materiaal neer zetten. Afgelopen woensdag in Eindhoven (BIND bijeenkomst i&i)bleek ook de onzekerheid en verwarring bij de vele collega\'s over hoe nu verder, welke methode, welke Elo enz.
Kees Hommel
Geplaatst op 15 maart 2007 21:15
Theo en anderen: als docent informatica en gebruiker van de methode van Edu\'Actief zit ik in dezelfde situatie als jullie. M.i.v. de cursus 2007-2008 doe ik hetvolgende. In de leerjaren H4, A4 en A5 heb ik de boeken van Edu\'Actief afgevoerd van de boekenlijst. Op de boekenlijst komt een jaaraccount te staan van INFORMATICA-Actief. Die jaaraccount\'s (19,50 ex. BTW per leerling) worden door INFORMATICA-Actief gefactureerd aan de school. Mijn directeur financiën vod dat een prima idee. Boeken worden voor leerlingen straks gratis, en de school krijgt van de overheid een vergoeding per leerling. Wat krijgen jouw leerlingen en jij volgende cursus voor dat bedrag? Je krijgt van ons PDF-bestanden met de inhoud van de vernieuwde theorieboeken deel 1 en 2. Je kunt je leerlingen dus eventueel voorzien van een papieren versie van de theorieboeken. Binnen de elektronische leeromgeving, die wij gebruiken als platform om al ons materiaal te publiceren, vindt de leerling naast theorie ook open en gesloten opdrachten, diagnostische toetsen, hyperlinks, woordenlijsten, enz. (Een boek is dus eigenlijk overbodig.) Wat is de meerwaarde van zo\'n omgeving? Als docent krijg je ook een eigen ruimte, waarbinnen je eigen materiaal kunt publiceren, toetsen kunt afnemen (ik toets alle theorie al 2 jaar binnen de ELO), enz. INFORMATICA-Actief levert per \'cursus\' een diagnostische toets met feedback, en een toets voor een cijfer, die je wel/niet kunt afnemen onder je eigen leerlingen. En natuurlijk kunnen alle docenten, die met ons in zee gaan, onderling communiceren binnen de \'docentenkamer\'. We zijn bezig met de voorbereiding van een gebruikersdag in oktober. Op die gebruikersdag zullen ook workshops zijn over onze nieuwe programmeerlijn PHP en over alle mogelijkheden van de elektronische leeromgeving MOODLE. Dus ik zou zeggen: join the club!
Geplaatst op 15 maart 2007 11:13
Als gebruiker van Edu\'Actief en nadat ik het voorgaande gelezen heb, begint het mij een beetje te duizelen. Wij zijn bezig ons te orienteren op een Elo, mijn methode stopt, ik moest mijn boekenlijst 2 weken geleden inleveren: Wat is wijsheid?
Geplaatst op 15 maart 2007 11:13
Als gebruiker van Edu\'Actief en nadat ik het voorgaande gelezen heb, begint het mij een beetje te duizelen. Wij zijn bezig ons te orienteren op een Elo, mijn methode stopt, ik moest mijn boekenlijst 2 weken geleden inleveren: Wat is wijsheid?
Wim de Lange
Geplaatst op 14 maart 2007 22:57
Waar ik meer mee worstel, is de verplichting om in Moodle te werken. Waarom niet ELO-onafhankelijk?
Wim de Lange
Geplaatst op 14 maart 2007 22:57
Waar ik meer mee worstel, is de verplichting om in Moodle te werken. Waarom niet ELO-onafhankelijk?
Kees Hommel
Geplaatst op 13 maart 2007 20:47
Christian sorry, maar nu kan ik je echt niet meer volgen. Dit moeten we echt eens samen doorrekenen. Niet hier op een forum. Stuur mij een email of bel mij op. We komen er ongetwijfeld uit.
Kees Hommel
Geplaatst op 13 maart 2007 20:47
Christian sorry, maar nu kan ik je echt niet meer volgen. Dit moeten we echt eens samen doorrekenen. Niet hier op een forum. Stuur mij een email of bel mij op. We komen er ongetwijfeld uit.