Chatten staat in de kerndoelen van de onderbouw voortgezet onderwijs
13 april 2007
Frans Peeters
Hoezo zouden we chatten verbieden op school? Het staat expliciet genoemd in de kerndoelen van het vak Engels voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Inspecteur Pieter Hogenbirk wees ons daar gisteren nog even op.
Reacties
Frans Peeters Geplaatst op 15 april 2007 18:02 Ik sprak hier ook als ICT-coördinator, niet als docent informatica. Het gaat mij er om dat de mogelijkheden er moeten blijven om dit soort werkvormen in te zetten. Ik ken scholen waar het chatten op protocol niveau wordt uitgeschakeld. Dat zou ik jammer vinden.
Johan Korten Geplaatst op 15 april 2007 17:42 dan doen ze dat maar tijdens chatles en niet tijdens Informatica...
Frans Peeters Geplaatst op 14 april 2007 23:48 Ik kan hier alvast even oefenen voor de discussie die ik de komende weken moet gaan voeren! Laat ik hier dus maar vast het vuurtje aanstoken. Ik wil in onze nieuwe netwerk overal MSN geïnstalleerd, chatmogelijkheden, kunnen Skypen en gebruik kunnen maken van alle moderne communicatiemiddelen die er mogelijk zijn. Zowel voor de leerlingen als het personeel.
Harry van Breugel Geplaatst op 14 april 2007 21:50 Zeker, Frans. Maar dan komt toch de Internationalisering om de hoek met Comenius I, E-twinning of uitwisselingen. Zelf heb ik daar prima ervaringen mee, maar ook dan blijkt dat er buiten de les al genoeg gechat wordt met de partners uit het buitenland. Prima voor de taalontwikkeling, maar als docent hoef ik dan toch alleen het contact aan te reiken. Het kan soms nodig zijn (zoals bij Comenius Projecten) om de leerlingen \"geleid\" te laten chatten om ervoor te zorgen dat er ook echt iets van de gezamenlijke opdracht terecht komt. Maar om zo maar de hele tent open te gooien voor het vrije chatten de hele dag door lijkt me toch een minder goed idee.
Frans Peeters Geplaatst op 14 april 2007 21:37 Ik denk dat chatten met leeftijdsgenoten op school een uitstekende werkvorm is voor de moderne vreemde talen. Zeker als dat gebeurt met native speakers. Als je dus contacten hebt met instanties of scholen waarmee in het Engels, Frans of Duits op school gechat kan worden, dan zou ik dat persoonlijk prima vinden en alleen maar toejuichen.
Harry van Breugel Geplaatst op 14 april 2007 21:31 Nou ja, er zitten twee kanten aan, waarvan ik dan even die andere belicht. Als een interview een van de kerndoelen is, dan vindt dat interview meestal niet op school plaats. Als extensief lezen en luisteren kerndoelen zijn, dan vinden die ook niet per definitie (of zelfs bij voorkeur) op school plaats. Als je de leerlingen niet vertrouwd, kun je als docent via verslagen etc controleren of het gedaan is, (mocht je dat nodig vinden). Zo kun je in het Engels chatten ook controleren door ze het chatverslag dat op de pc kan worden opgeslagen te laten inleveren. Dus waarom chatten nu werkelijk op school moet gebeuren, zie ik niet zo....
Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaat u automatisch akkoord met deze cookies.
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 15 april 2007 18:02
Ik sprak hier ook als ICT-coördinator, niet als docent informatica. Het gaat mij er om dat de mogelijkheden er moeten blijven om dit soort werkvormen in te zetten. Ik ken scholen waar het chatten op protocol niveau wordt uitgeschakeld. Dat zou ik jammer vinden.
Johan Korten
Geplaatst op 15 april 2007 17:42
dan doen ze dat maar tijdens chatles en niet tijdens Informatica...
Frans Peeters
Geplaatst op 14 april 2007 23:48
Ik kan hier alvast even oefenen voor de discussie die ik de komende weken moet gaan voeren! Laat ik hier dus maar vast het vuurtje aanstoken. Ik wil in onze nieuwe netwerk overal MSN geïnstalleerd, chatmogelijkheden, kunnen Skypen en gebruik kunnen maken van alle moderne communicatiemiddelen die er mogelijk zijn. Zowel voor de leerlingen als het personeel.
Harry van Breugel
Geplaatst op 14 april 2007 21:50
Zeker, Frans. Maar dan komt toch de Internationalisering om de hoek met Comenius I, E-twinning of uitwisselingen. Zelf heb ik daar prima ervaringen mee, maar ook dan blijkt dat er buiten de les al genoeg gechat wordt met de partners uit het buitenland. Prima voor de taalontwikkeling, maar als docent hoef ik dan toch alleen het contact aan te reiken. Het kan soms nodig zijn (zoals bij Comenius Projecten) om de leerlingen \"geleid\" te laten chatten om ervoor te zorgen dat er ook echt iets van de gezamenlijke opdracht terecht komt. Maar om zo maar de hele tent open te gooien voor het vrije chatten de hele dag door lijkt me toch een minder goed idee.
Frans Peeters
Geplaatst op 14 april 2007 21:37
Ik denk dat chatten met leeftijdsgenoten op school een uitstekende werkvorm is voor de moderne vreemde talen. Zeker als dat gebeurt met native speakers. Als je dus contacten hebt met instanties of scholen waarmee in het Engels, Frans of Duits op school gechat kan worden, dan zou ik dat persoonlijk prima vinden en alleen maar toejuichen.
Harry van Breugel
Geplaatst op 14 april 2007 21:31
Nou ja, er zitten twee kanten aan, waarvan ik dan even die andere belicht. Als een interview een van de kerndoelen is, dan vindt dat interview meestal niet op school plaats. Als extensief lezen en luisteren kerndoelen zijn, dan vinden die ook niet per definitie (of zelfs bij voorkeur) op school plaats. Als je de leerlingen niet vertrouwd, kun je als docent via verslagen etc controleren of het gedaan is, (mocht je dat nodig vinden). Zo kun je in het Engels chatten ook controleren door ze het chatverslag dat op de pc kan worden opgeslagen te laten inleveren. Dus waarom chatten nu werkelijk op school moet gebeuren, zie ik niet zo....