Verslag NIOC
19 april 2007
Frans Peeters
De NIOC duurt twee dagen, maar de workshops voor het vo waren allemaal op de tweede dag geplaatst. Pieter van der Hoeven hield nog maar eens een vurig pleidooi voor de programmeertaal Python. Hij heeft er nu een jaartje mee gewerkt in 6 vwo en hij is erg enthousiast over Python. Albert Stoop heeft UML in het programma van 6 vwo zitten en dat gaat ook erg goed. Je kunt het terug vinden op http://stoopned.net. Hij gebruikt het gratis Violet als uml-tool. Zelf heb ik een aardig boekje van Van Duuren Media over UML. Lessen informatica bij Albert zijn facultatief, de leerlingen mogen zelf weten of ze naar de les komen of het werk thuis doen, de logboeken tellen. Op de school bij Albert zitten alle computers dichtgespijkerd waardoor ze beter thuis kunnen werken volgens Albert. Het lijkt een leuke gedachte maar voor mij is het opnieuw een voorbeeld van hoe je het onderwijs kunt belemmeren.
Wim de Lange had een workshop over BlueJ. Helaas kon ik daar niet bijzijn, maar in de pauze heb ik uitgebreid gesproken met Wim. In 2005 won Wim trouwens 147.000 euro met het TV-spelletje 1 tegen 100. Maar och, zei Wim: \"Je koopt een paar auto's, een fototoestel met wat lenzen, je verbouwt je huis een beetje en het geld is weer op.\" Ik wilde ook wel eens wat meer weten van het Leonardo project i-Teach waar Nico van Diepen mee bezig is. Het gaat over internationale afstemming van het vaardighedenonderwijs in het voortgezet onderwijs. Met partners uit een aantal Europese landen maken ze een handboek voor de soft skills en op1 oktober moet alles opgeleverd worden. Meer hierover op http://i-teach.fmi.uni-sofia.bg. Uiteraard was Ben Bruidegom er ook weer om zijn SIM-PL aan te prijzen. Kijk maar eens op http://www.science.uva.nl/amstel/SIM-PL. Het is goed geschikt als extra materiaal voor de wat betere informatica leerlingen. Frank Westland had in ieder geval belangstelling. De workshops van Kees Huizing over object oriëntatie van onderaf en die van Gerard Heijmeriks over cryptografie heb ik helaas ook gemist. Misschien kunnen ze die tijdens de i&i nog even overdoen?
Na de middag heb ik genoten van de presentatie van Marko van Eekelen van het CodeYard project. Er zit een ongelooflijke partij kennis via de Radboud Universiteit Nijmegen achter dat project en het gaat erg goed. Volgende week is er alweer een prijsuitreiking. Dat moest voor de centrale examens want de deelnemers hebben de neiging meer tijd te besteden aan de CodeYard projecten dan aan hun examens. Cor de Beurs kwam het verhaal van de samenwerking tussen de UvA en de VU nog een keer toelichten. De laatste workshop die ik bezocht was van Marco Meurink van het Ontwikkelcentrum. Hij lichtte nog even toe hoe Enigma in elkaar steekt. Het Ontwikkelcentrum zal zorgen voor de database waar alles in opgeslagen gaat worden. De 100.000 euro subsidie van Kennisnet die Enigma heeft gekregen zal voornamelijk besteed worden aan het faciliteren van de docenten die lesmateriaal gaan maken. Ook bij Enigma is de Radboud weer nadrukkelijk betrokken.
Er waren niet zoveel exposanten maar toch heb ik enkele interessante gesprekken gehad. Getronics PinkRoccade had een speciale beursaanbieding. Tijdens de beurs konden alle deelnemers zich inschrijven voor de Getronics Virtuele Universiteit. Dat is de online omgeving waar Getronics haar eigen 22.000 medewerkers in schoolt. Ik heb een belofte van Getronics dat ik alle docenten informatica kan laten inschrijven via InformaticaVO. Daar kom ik later op terug via een speciaal bericht. De Open Universiteit was er ook met een stand en ow wat is dat lesmateriaal mooi. Ik moest bijna op mijn knieën om wat mee te krijgen, maar het is me toch gelukt. De drie nieuwe delen \"Inleiding informatica\" zijn prachtig, nu ga ik nog voor het deel Databases. LogicaCMG wil graag wat doen met het voortgezet onderwijs. We hebben kaartjes uitgewisseld en we gaan zien of LogicaCMG naar ons toekomt of misschien kunnen wij eens een keer naar hen toe voor een interessante bijeenkomst. Met Peter Criellaard van Microsoft heb ik gesproken over wat Microsoft in het vo kan gaan betekenen. In het mbo en het hbo zit Microsoft al goed in maar in het voortgezet onderwijs gebeuert er nog te weinig. Daar gaan we een keertje voor zitten.
De dag werd afgesloten met een levendige paneldiscussie waar Jos Tolboom zich vooral roerde. Voor wie het nog niet weet: Jos is vader geworden: http://krijnwillem.blogspot.com/. De discussie was prima maar er waren gewoon te weinig docenten informatica aanwezig om er een goed oordeeel over te kunnen vellen. Dat moeten we op een andere plaats nog eens overdoen.
Niets dan lof voor Hans Frederik voor de organisatie. Het liep fantastisch en de accommodatie was geweldig.
Kijk even naar de foto's achter het gele pijltje.
Reacties
Hans Frederik
Geplaatst op 20 april 2007 16:27
Dank voor deze enthousiaste reactie. Met name de VO-bijdrage is tot stand gekomen dankzij de inbreng van Marijke Loots en Pieter van der Hoeven die met een enorme energie in korte tijd binnen het NIOC 2007 een aparte \"track\" over en voor vo-mensen vorm hebben weten te geven.
Niels Wensink
Geplaatst op 19 april 2007 21:18
Zijn er meer docenten die succesvol UML gebruiken? Ik ben er ook van overtuigd dat VWO6-leerlingen dit moeten kunnen snappen en dat dit nuttiger is om te leren dan FCO-IM.