Demonstratie van innovatieve onderwijsprojecten
12 juni 2007
Frans Peeters
Stichting TQ-NL (www.stichtingtq.nl) voert een subsidieprogramma waarin geld beschikbaar wordt gesteld aan scholen die onderwijs willen vernieuwen met ICT. Scholen uit het primair en voortgezet onderwijs kunnen bij de stichting een subsidieaanvraag indienen voor een (ICT)project dat innovatief is in onderwijskundig opzicht en leidt tot verrijking, verandering, vernieuwing of verbreding van het onderwijs.
In het afgelopen schooljaar stelde de stichting ruim een ton aan subsidies beschikbaar voor projecten van in totaal 10 scholen. Op 20 juni aanstaande zullen deze 10 scholen tijdens een feestelijke bijeenkomst de resultaten van hun project demonstreren. Hiermee inspireren zij elkaar, en de 9 scholen die in schooljaar 2007/2008 subsidie zullen gaan ontvangen voor de uitvoering van hun projecten. Aangezien leerlingen in de projecten de hoofdrol hebben gespeeld, is het grootste deel van de demonstraties op 20 juni ook in handen van de leerlingen. In de bijlage is een overzicht opgenomen van de projecten die worden gedemonstreerd.
Stichting TQ-NL is voortgekomen uit Stichting ThinkQuest Nederland, de organisatie die van 1999 tot 2002 de zeer succesvolle ThinkQuest web-strijden heeft georganiseerd. Doelstelling van de stichting is het stimuleren van innovatieve Internet-activiteiten en ?initiatieven die het Nederlandse onderwijs ten goede komen. Daarvoor stelt de Stichting 3 jaar lang subsidies beschikbaar voor innovatieve onderwijsprojecten. Het eerste subsidiejaar wordt met de bijeenkomst op 20 juni aanstaande afgesloten. De scholen die in het komend schooljaar met een subsidie aan de slag kunnen, zijn inmiddels ook bekend. In de bijlage van dit persbericht is een overzicht van de voorstellen voor het komend schooljaar opgenomen. Aanvragen voor het derde en laatste subsidiejaar, kunnen vanaf najaar 2007 via de website van de stichting worden ingediend.
Stichting TQ-NL laat in de te subsidiëren projecten de leerling een belangrijke rol spelen. Niet alleen door de betrokkenheid van de leerling binnen de projecten als criterium voor toekenning van subsidie te nemen, maar ook door leerlingen te vragen aanbevelingen te doen welke projecten zij in aanmerking willen laten komen voor subsidie. Op basis van deze aanbevelingen beslist het bestuur van Stichting TQ-NL welke ideeën nader uitgewerkt kunnen worden om in aanmerking te komen voor subsidie.