De ELO als oplossing voor vacante uren?
18 juni 2007
Frans Peeters
De ELO als oplossing voor vacante uren?
Ik zie regelmatig vacatures langskomen op deze site. Ook wij zitten komend jaar krap in de bezetting van de lessen Informatica. Wie gebruikt de ELO als oplossing?
Wij hebben het volgende plan: Een aantal lessen wordt niet als contacturen ingeroosterd, maar als ELOuren. Ik geef dan 2 van de 3 lessen in levende lijve en 1 'les' via de ELO. Zo'n ELOuur kost mij natuurlijk wel tijd en dat moet dus uitbetaald worden, maar de winst is dat ik dat niet op een vast roostertijdstip ga doen, maar op het moment dat ik tijd heb. Door die flexibiliteit denk ik dat overuren voor mij minder belastend werken.
Als het goed bevalt kan dit systeem in de toekomst misschien ook toegepast gaan worden zonder dat er vacatures zijn.
Wie heeft er al ervaring met zo'n manier van werken? Wie heeft er tips om te registreren dat de leerlingen daadwerkelijk werken? We moeten natuurlijk wel de 1040 uren in de gaten houden.
Reacties
Michael Heine
Geplaatst op 02 juli 2007 11:40
Als er mensen zijn die hier inderdaad ervaring mee hebben net als met het gebruiken van het ELO voor \'uitval\' en dergelijke wil ook graag op de hoogte gehouden worden. In het speciale onderwijs is sowieso erg moeilijk om leerlingen aan het werk te krijgen. mheine@desprong.nl
Geplaatst op 28 juni 2007 21:16
Nee dus, absoluut niet (in ons geval). Wij willen geen onderwijs op afstand als oplossing. Mijn punt is dat ik hier een reductie van ingeroosterde contacturen overweeg. Ik loop wel de hele week in het gebouw rond en geef 2 van de 3 lessen! Dat is heel wat anders dan een docent die de leerlingen niet zien en niet kennen en die de context van de school niet kent en geen contact heeft met de andere docenten van die leerlingen. Dat docenten en leerlingen van gescheiden scholen samen kunnen werken via een ELO geloof ik wel. Maar een docent in Amsterdam kan niet het hele programma in Apeldoorn draaien. Tenzij hij/zij wekelijks in de auto/trein stapt. Wij hebben overigens al twee bevoegde docenten Informatica op onze locatie, maar toch is het dit jaar wat krap allemaal.
Kees Hommel
Geplaatst op 28 juni 2007 20:20
Suggestie: onderwijs op afstand. In de ELO van INFORMATICA-Actief zitten inmiddels 45 docenten en 1700 leerlingen. Hebben jullie geen docent? Dan moet er iets te regelen zijn!
Ineke Hurkmans
Geplaatst op 25 juni 2007 23:07
Op mijn school heb ik voorgesteld de ELO te gebruiken om onderwijstijd te genereren maar de inspectie rekent deze uren niet als onderwijstijd. Voor het ondervangen van tekorten is het natuurlijk prima en communicatie via de ELO levert meer efficiƫntie op in de lessen.
Herman van Keulen
Geplaatst op 19 juni 2007 20:15
Sorry, ik was mijn mailadres vergeten. hkn@ssco.nl
Theo Leenders
Geplaatst op 19 juni 2007 12:38
Wij gebruiken de Open Source ELO Moodle en daarmee kun je de logfiles bekijken wat en wanneer ze actief zijn. t.leenders@westhage.nl
Herman van Keulen
Geplaatst op 18 juni 2007 23:12
Ik heb de afgelopen cursus al op deze manier voor Informatica gewerkt. Het beviel mij prima: o.a. grote flexibiliteit voor leerlingen en de docent. De komende cursus gaan we dit systeem uitbreiden. Om na te gaan of de leerlingen wel inderdaad aan het werk zijn moet je het leerproces goed monitoren. De ELO bevat hiervoor zeker verschillende greedschappen. Voor verdere informatie kun je gerust contact met mij opnemen.