Onderzoeksvoorstel tot promotie voor informatica in het voortgezet onderwijs
11 november 2007
Frans Peeters
Aan de Technische Universiteit Eindhoven (Eindhoven School of Education) is een onderzoeksvoorstel gemaakt voor een traject dat tot een promotie moet leiden met als titel: Informatica onderwijs: vakdidactische kennis in de onderwijspraktijk en het effect op het leren van de leerlingen.
Het voorstel komt in het kort hierop neer:
Informatica is een jong wetenschapsgebied en het is nog maar kort een (keuze-)vak in het voortgezet onderwijs. Ook de lerarenopleiding loopt nog maar pas; de huidige leerkrachten hebben meestal een omscholing doorlopen vanuit een andere bevoegdheid. De vakdidactiek staat daardoor nog in haar kinderschoenen. Het onderzoeksproject start met het in kaart brengen van wat er wereldwijd aan didactische resultaten bekend is en wat daarvan toepasbaar is in de Nederlandse situatie. Vervolgens wordt, met interviews en observaties bestudeerd hoe de praktijk van het informaticaonderwijs eruit ziet. Onderzoeksvragen zijn dan: 1) Is de vakdidactische kennis aanwezig? 2) Wordt die kennis toegepast? En 3) Heeft die toepassing het gewenste effecten op de leerlingen: op hun leergedrag, hun leerresultaten en hun houding ten opzichte van het vak? Bij deze vragen wordt ook gelet op verschillende soorten docenten en leerlingen. De opbrengsten van het onderzoek kunnen de basis leggen voor de didactiek van het Nederlandse informaticaonderwijs.
Promotor zal zijn professor Wim Jochems en co-promotor professor Bert Zwaneveld. Voor meer informatie verwijzen we geïnteresseerden naar Wim Jochems 040-2473095, wim.jochems@esoe.nl