The GETS 2008
06 maart 2008
Frans Peeters
Woensdagmorgen waren er excursie naar een basisschool en een school voor voortgezet onderwijs. De Heinrich van Kleist Schule had nieuwbouw gepleegd en het was logosch om de zes nieuwe lokalen te voorzien van interactieve whiteboards. Bij de wiskundeles die we bijgewoond hebben, bleken de leerlingen inderdaad heel handig om te kunnen gaan met het bord. Bij het gesprekje met de juf na de les bleek dat er nog veel te weinig wordt gedeeld. Ze maakte al haar materiaal zelf en stak daar heel veel tijd in.
Tijdens de lunch zat ik bij de Fransen aan tafel en die waren erg geïnteresseerd in ons drugsbeleid. Toevallig kwam ook het rijden onder invloed ter sprake. In Frankrijk krijg je 12 punten per jaar (beginners maar 6) en voor elke overtreding waarvoor je gepakt wordt, krijg je een boete maar moet je ook punten inleveren. Tien kilometer te hard rijden kost bijvoorbeeld twee punten. Als je op 0 komt, mag je niet meer rijden. Als je een jaar zonder puntverlies doorkomt, krijg je weer twee punten terug. Het schijnt te werken.
Je kunt zeggen wat je wil maar Nancy Knowlton heeft samen met haar man David Martin een prachtig bedrijf. Uit enkele gesprekken die ik met werknemers van SMART heb gehad, werd me al snel duidelijk dat het echtpaar zich helemaal te pletter werkt voor het bedrijf. Ook de SMART medewerkers zijn bezeten, dat merk je aan alles. Nancy nam nog even wat cijfertjes met ons door. Engeland heeft het hoogste gehalte aan interactieve borden, namelijk 60%. Daar is de laatste jaren dan ook voor ongeveer 300 miljoen pond subsidie voor verstrekt. Op de tweede plaats komt verrassend genoeg Mexico. Ook daar is een project geweest dat er voor zorgde dat er in elk klaslokaal van de grades 5-6-7-8 gratis een bord, projector, computer, bureau en stoel zijn geplaatst. In de VS gaat het ook hard maar daar verschilt het erg per staat. Nancy sloot af met enkele tips voor succesvolle adoptie.
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 08 maart 2008 02:19
Van vendor locking is op het Ostrea Lyceum geen sprake. Wij staan open voor betrouwbare partijen met goede producten. Als aan onze voorwaarden niet wordt voldaan, kijken we verder om ons heen. Daar kan ik heus enkele voorbeelden van geven. Ik zie geen enkel gevaar, temeer omdat ik geen beslissingsbevoegdheid heb op mijn school. Ook probeer ik altijd mijn school te scheiden van mijn website. Ook bedrijven die geen zaken doen met het Ostrea Lyceum of niet op mijn sponsorpagina staan, krijgen de aandacht die ze verdienen. De GETS zoals SMART die organiseert zijn fantastisch en ik hoop dat ik daar nog vaak mag komen. Open source vinden wij ook prima, maar we willen geen open source omdat het open source moet zijn. Het heeft veel meer met kwaliteit en kosten te maken. Ik heb er geen problemen mee als ik moet betalen voor een bepaald product als het maar de kwaliteit levert die we wensen en betaalbaar is. Zoals je zelf al zegt heeft Moodle zeker zijn nadelen en ook als je er aan rekent, kom je heus niet goedkoper uit met open source. Meestal wil je open source uit ideƫle overwegingen. Ik vind het ook wel lekker gemakkelijk om tegen iemand te kunnen zeggen: \"Heej, het werkt niet en we betalen er voor. Wil je even zorgen dat het werkt?\" Leuke discussie maar dit is van mijn kant het laatste wat ik er over zeg.
Frans Peeters
Geplaatst op 07 maart 2008 17:44
Kennisnet zal vast een reden hebben waarom ze Moodle niet getest hebben. En een commercieel product testen is vrij gemakkelijk. Je neemt contact op met de leverancier en zegt dat je wil gaan testen en daar een rapport over gaat schrijven. Zal die leverancier dan zijn best doen denk je? Bij Moodle is eigenlijk niemand leverancier en wie werpt zich dan op als vertegenwoordiger? Overigens zijn die Koopwijzers ook best linke soep. Ik verwijs maar naar de Koopwijzer van de interactieve borden waar heel veel commotie over is ontstaan, op zeer hoog niveau. De auteurs van zo\'n Koopwijzer moeten oppassen dat ze niet een persoonlijke voorkeur laten voorgaan ten opzichte van een objectieve test. Bij de website van eTwinning, onder andere gefinancierd met Europees geld, zag ik een logo van het Duitse Telekom. Dat viel me op, meer niet. Ik heb er totaal geen moeite mee en in Duitsland kan het dus blijkbaar gewoon. SMART wil graag horen van experts wat er speelt op het gebied van onderwijs zodat zij daar op kunnen anticiperen. Ze leggen die mensen in de watten en dat kost een paar centen maar op lange termijn betaalt dat zichzelf terug. Ze kunnen moeilijk zelf allemaal gaan bedenken hoe het er in al die landen aan toe gaat. Ik vind het slim (smart) van SMART maar ook goed dat ze dat zo doen.
Frans Peeters
Geplaatst op 07 maart 2008 09:28
Dit was een SMART bijeenkomst Christian die volledig betaald wordt door SMART maar het Ministry of Trade van Canada betaalt mee omdat SMART een belangrijk exportproduct voor Canada is. Het lijkt me logisch dat daar geen presentatie van een ActivBoard is. Daarvoor moet je op een ActivBoard conferentie zijn. Maar het is dus niet zo dat het alleen maar over SMARTboards gaat, dat heb je vast wel gezien aan de sprekers. Het is een algemene conferentie waarbij verschillende landen informatie uitwisselen. En uiteraard word je bijgepraat over de nieuwste SMART producten en krijg je daar demonstraties van, zoals deze keer bijvoorbeeld de SMART Wall waarmee je gewoon een muur als bord gebruikt.