Verslagje Conferentie LYICT 2008 in Kuala Lumpur
Pieter Hogenbirk en ik hebben in de zomervakantie de conferentie LYICT 2008 in Kuala Lumpur, Maleisië bezocht. Deze conferentie werd inhoudelijk georganiseerd door de IFIP Working Groups 3.1 (Informatics and ICT in Secondary Education) en 3.2 (Informatics and ICT in Higher Education) en 3.6 (Distance Education) en praktisch door de Open Universiteit van Maleisië. Pieter is voorzitter van WG 3.1 en op de jaarlijks georganiseerde conferentie wordt ook altijd de jaarvergadering gehouden. De conferentiefocus was dit jaar de ontwikkeling van informatica, de inzet van ICT in het onderwijs en de culturele aspecten van ICT gebruik en de zogeheten "digital divide". Het programma bestond uit twee dagen van presentatie, panels en workshops. Wij hebben de ICT-situatie op onze school (Helen Parkhurst) gepresenteerd (naar aanleiding van het inspectierapport van september 2007) voor een internationaal gehoor en een workshop gehouden over de integratie van andere vakken en informatica. Na de eerste twee dagen volgden twee dagen van intensief werken in vier focusgroepen. Ik heb gewerkt aan het thema ?Nieuwe leeromgevingen?, Pieter aan het thema ?Veranderende rollen van leraren en leerlingen?. Van beide thema?s is een Wiki gemaakt. Voor mij was het de eerste keer dat ik een dergelijke conferentie heb meegemaakt. Interessant (er is al eens eerder over geschreven) was de kennismaking met SCRATCH, een programmeertaal door Ralf Romeike. Verder heb ik een aantal lezingen over de didactiek van programmeeronderwijs gevolgd. Het waren vooral onze oosterburen die hier veel werk van maakte. Kortom leerzaam en wat is Maleisie een mooi land. http://scratch.mit.edu/ (Scratch) http://cidt.oum.edu.my/lyict/ (de site van de conferentie) www.informatikdidaktik.de/Personen/romeike.htm (Ralf Romeike)
Reacties
Natasa Grgurina
Geplaatst op 08 september 2008 21:21
Ralf Romeike (van universiteit in Potsdam) vindt creativiteit in informaticaonderwijs heel belangrijk, hij doet er promotieonderzoek naar en stimuleert het in zijn lessen in voorgezet onderwijs - vandaar gebruik van Scratch (http://www.cs.uni-potsdam.de/~romeike/UEWettbewerb/index-english.htm). Uni-Siegen was ook rijkelijk vertegenwoordigd in Kuala Lumpur, o.a. door Stefan Freischland die ons hun programma Filius liet zien. In hun woorden: \"Die Lernsoftware hilft Schülerinnen und Schülern beim Erlernen von Internetanwendungen. In der aktuellen Version sind drei Anwendung vorgesehen: World Wide Web, E-Mail und Internetbasierter Dateiaustausch. Darüber hinaus besteht die Möglichkeit eigene Anwendungen zu programmieren.\" Hier te downloaden: http://www.die.informatik.uni-siegen.de/pgfilius/index_html