In de Vives zag ik een link naar www.informatiekundeenik.nl waar aandacht gevraagd wordt voor het vak informatiekunde. De makers hebben dan wel informatiekunde in gedachte zoals dat op de universiteit gegeven wordt en niet het informatiekunde zoals jullie dat misschien in de brugklas hebben. Er staat één case met verschillende opdrachten die je zou kunnen doen met je leerlingen.
Reacties
Albert Lubberink
Geplaatst op 14 december 2008 15:57
Ik heb de case bestudeerd en geprobeerd te bekijken door de ogen van een VMBO-leerling (3e of 4e klas TL). Dan valt mij op dat de benadering erg theoretisch is. Veel tekst en relatief weinig actie. Ook de beschouwingen over het vak komen, met name aan het einde, nadrukkelijk aan bod. De case is mooi, breed opgezet en biedt beslist uitdagende opdrachten. Voor mijn doelgroep zou hij herschreven moeten worden.
Didier van Heemst
Geplaatst op 12 december 2008 12:09
Ik ben een van de makers van deze Case en website. Ik wil even aangeven dat wij vonden dat informatiekunde vaak fout wordt geinterpreteerd door de meeste mensen. We kwamen tot de conclusie dat dit komt omdat het vak informatiekunde op de brugklas vaak verwardt wordt met informatica. Brugklassers leren in dit vak (informatiekunde) om te gaan met een computer wat dus meer aan de kant ligt van informatica. We wilden dus duidelijker maken wat informatiekunde betekent en vandaar deze case. Het is een zeer handige case, en kan natuurlijk zelf aangepast of uitgebreid worden. Wij staan open voor uibreidingen en aanpassingen. De case is gratis te downloaden op de site www.informatiekundeenik.nl. Wij vragen wel eerst contact op te nemen door het contact formulier in te vullen om te kunnen inloggen.