Vandaag heb ik telefonisch gesproken met Jan Derksen van de Informatie Beheer Groep over de Staatsexamens informatica havo en vwo in mei van dit jaar. Jan Derksen is verantwoordelijke en projectleider voor de digitale pilot met de Staatsexamencommissie. Binnen de IB-Groep houdt hij zich bezig met de ontwikkelingen van e-toetsen voor het onderwijsveld en binnen de eigen organisatie. De examens waarover we het hebben betreft zogenaamde commissie-examens voor de vakken informatica, Nederlands en ANW voor havo en vwo. Hij heeft me een document gestuurd waar haarfijn in uitgelegd staat hoe het precies zit. Op de NIOC zal Jan ook aanwezig zijn en we hebben afgesproken dat we daar samen even contact hebben hierover. Aanvankelijk zou er op de NIOC een presentatie komen van Jan Derksen maar de organisatie vond dit verhaal niet interessant genoeg voor een NIOC presentatie. Overigens kun je een voorbeeldexamen informatica bekijken op de site van Andriessen en Partners: http://www.andriessen.nl/stex/
Reacties
Wouter Ton
Geplaatst op 24 november 2009 12:21
Ik kon weinig verschil ontdekken tussen de voorbeeld vragen voor Havo en VWO. Ik vond dat sommige vragen voor meerdere uitleg vatbaar waren bv die over de termostaat. Sommige vragen gaan wel erg in op zeer kleine details zoals bv de toetsenbord vraag. Is dit het niveau waar we ons als docent op moeten richten voor de leerlingen die een staatsexamen moeten doen?
Geplaatst op 16 februari 2009 21:43
Ik vraag me af hoe deze technologie zich verhoudt tot Cito\'s ExamenTester en de software die nog in de aanbesteding moet. Hier dreigt anders een wildgroei aan technologietjes te ontstaan. ExamenTester is een draak van een serverbased programma, en in de aanbestedingscriteria staat \"zo mogelijk web-based\". Natuurlijk niet, VERPLICHT web-based. Dan ziet dit er op zich goed uit.
Natasa Grgurina
Geplaatst op 16 februari 2009 21:30
Naar mijn idee kan dit experiment twee doelen dienen. Ten eerste, om technologie te testen, en ik vind dat dat best aardig is gelukt. Ten tweede, om een discussie aan te zwengelen over de vraag wat, hoe, en vooral in welke mate, moet er getoetst worden. In het begeleidend schrijven staat dat \"Uitgangspunt voor het ontwikkelen van representatieve toetsen zijn eindtermen, leerdoelen en toetstermen... \". Ik kan, bijvoorbeeld, de vraag over een toetscombinatie onder Windows onder geen enkel eindterm thuisbrengen, en durf te beweren dat het tegenstrijdig is met de geest van het examenprogramma dat zorgvuldig vermijdt het noemen van welke product of producent ook. Verder vraag ik me af of het examenprogramma (eventueel aangevuld met de handreiking van Victor Schmidt) het rechtvaardigt om een derde van het examen te besteden aan een zeer beperkte aspect van gegevensbanken. Ongetwijfeld kan men zich nog meer dingen afvragen naar aanleiding van dit voorbeeldexamen, en ik ben echt benieuwd hoe de discussie verder zal lopen.
Geplaatst op 16 februari 2009 09:09
Pittige examens. Een aantal vragen zou ik zo niet weten te beantwoorden (sensoren en actuatoren?). En kun je een genormaliseerde database voor een stamboom maken met maar een tabel? Dat waag ik te betwijfelen. Bovendien kent het examen een stapeleffect. Je kunt de SQL-vragen niet maken zonder de vraag over het databasemodel goed gemaakt te hebben.
Frans Peeters
Geplaatst op 12 februari 2009 23:32
Het rode gedeelte in de tekst zijn de aanvullingen, omdat men wat meer inhoud wilde. Maar dit bleek niet voldoende.
Geplaatst op 12 februari 2009 20:57
Er is toch een VO-programmagroep voor NIOC 2009? Ik kan me niet voorstellen dat deze groep dit item niet interessant vindt.