Maart: ELO maand!
Op het Ostrea Lyceum is de maand maart uitgeroepen tot ELO-maand. Elke dag van de week (maandag tot en met vrijdag) kan elk personeelslid de gehele maand terecht voor een opfriscursus ELO. De cursussen vinden plaats van 15:15 tot en met 16:30 uur en er mag geen enkele lesuitval zijn. Op het eind van de maand inventariseren we wie hoe vaak is geweest en iedereen die is geweest ontvangt een certificaat waarvan we een kopie in het Bekwaamheidsdossier (wet BIO) van de docent stoppen. Is het geen prachtig idee? Ik vond van wel, maar ik heb het dan ook bedacht. Laat ik even de situatie schetsen op mijn school. We hebben ongeveer 2600 leerlingen en 250 docenten en we hebben voor het vijfde jaar een ELO. De school is verticaal georganiseerd in een vmbo, mavo, havo en vwo en elke afdeling heeft zijn eigen gebouw met een eigen ICT-coördinator. Boven die ICT-coördinatoren sta ik als Centrale ICT-onderwijscoördinator en ik ben o.a. verantwoordelijk voor het schoolbrede scholingsplan onderwijs en ICT. Nou was niet iedereen even blij toen ik het plan lanceerde, dat kan ik je wel vertellen. Een kleine bloemlezing uit de antwoorden na mijn uitnodiging: - In het begin van het schooljaar heb ik al een cursus ELO gedaan. Ik heb dus geen enkele behoefte om nogmaals een cursus te volgen ? - Ik heb wel wat beters te doen ? - Deze werkwijze stamt uit de tijd van het IJzeren Gordijn. Anders gezegd: degenen die niet komen zijn dan ook bekend. - Dat certificaat heeft een waarde van nul-komma-nul ? - Ik denk niet dat de heer Peeters een superieur is van mij of één van mijn collega's en dit zomaar kan publiceren cq. beslissen. - Als ik iets op de ELO wil doen dat ik niet kan, vraag ik het gewoon even aan de ICT-coördinator ? - Werken doe ik alleen onder werktijd ? Nou, daar kun je het dan mee doen, maar je moet je niet laten ontmoedigen door dit soort notoire mopperaars. Er waren gelukkig ook veel leuke berichten, de opkomst is tot op heden erg goed en de sfeer is uitstekend. We geven de cursusjes met zijn vieren en ik heb zelf inmiddels vier sessies achter de rug. We hebben een programma met lesbriefjes op papier die we gewoon samen doornemen. Als er specifieke vragen zijn, dan is daar uiteraard tijd voor. Elke sessie zijn er ook wel Windows vaardigheden of problemen met Outlook ter sprake gekomen. En elke sessie was er ook wel een collega aanwezig die zeer ICT-vaardig was en al heel veel wist over de ELO. Maar steevast waren ze van mening dat ze toch wat opgestoken hadden. En het aller-leukst is als ze weglopen en zeggen \"Ik kom volgende week weer, mag dat?\" Ik ben er van overtuigd dat het op deze manier moet. En dan niet één keer per jaar maar bijvoorbeeld vier keer per jaar. En zo ook vier keer per jaar voor training in allerlei andere zaken, zoals het gebruik van een digitaal bord of het maken van toetsen met WinToets. Binnenkort gaan we aan tafel met de afdelingsleiders om o.a. hierover van gedachten te wisselen. Ze wilden alvast graag van tevoren een lijstje met enkele puntjes waar de ELO wel handig voor in te zetten zou zijn. Dat lijstje vind je achter het PDF-icoon en als er aanvullingen zijn, dan hoor ik dat graag. Dit bericht verschijnt in de Kennisnet Nieuwsbrief als ICTeaser.
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 16 maart 2009 23:01
Er is geen sprake van dwang. Dat heeft de afdeling vmbo in het begin van het jaar wel gedaan. Iedereen verplicht een middag bijscholen, ze zijn dan inderdaad aanwezig maar daar heb je het mee gehad. Ik ben er nu van overtuigd dat je continu scholing moet aanbieden op allerlei terreinen. De docenten die niet vaardig genoeg zijn krijgen dan in ieder geval de kans hier iets aan te doen. Als ik de kans krijg aan te tonen wat de meerwaarde is van bijvoorbeeld de ELO, dan krijg ik iedereen enthousiast. Maar ik moet wel de kans krijgen, dus ze moeten ergens een keer opdagen of ik moet een persoonlijke afspraak kunnen maken. En als je twintig keuzemomenten aanbiedt, dan moet het ergens mogelijk zijn te komen. De tendens van het verhaal lijkt misschien negatief, maar ik ben juist heel positief na de eerste twee weken. We zijn pas halverwege en ik ben zeer tevreden over de opkomst en het enthousiasme van mijn collega\'s. Ik weet nu al: dat moeten we vaker zo doen! Er komt van alles ter sprake tijdens mijn sessies, ook probleempjes met Outlook of Internet Explorer bijvoorbeeld. De tips en trucs die ik ze geef bespaart ze gewoon veel tijd. Ik zal de bijeenkomsten nog evalueren maar ik denk dat de meesten heel positief zullen zijn. Volgende week heb ik een bijeenkomst met de afdelingsleiders om o.a. te bespreken hoe we de scholing kunnen borgen. Het certificaat beschouw ik als een soort van bewijs dat je in ieder geval gewerkt hebt aan het verbeteren van je vaardigheden. Sommige mensen stimuleert dat, het kan je wellicht helpen om een dossier op te bouwen voor een LC of LD lijkt mij.
Bernard R
Geplaatst op 16 maart 2009 11:47
Beste Frans, Hierbij wil ik even reageren op je ELO maand. En met name over enkele door jouw opgenomen reacties. Allereerst moet ik bekennen dat ik zelden naar dit soort bijeenkomsten ga op mijn eigen school. Ik merk dat trainingen of cursussen voor mij altijd op een verkeerd moment komen. De behoefte om iets te leren komt bij mij pas als ik iets wil gaan doen. En dan is er geen cursus. Dus vindt ik wel een eigen manier om er achter te komen. Via internet (op welke manier dan ook). Ik herken dan ook wel veel van de \"mopper\" opmerkingen hoewel ik ze niet zo negatief beoordeel. Op dit moment heb ik er geen behoefte aan, ik ben er niet mee bezig op dit moment, lijkt me een legitieme reden. En niet vanuit iets negatief, maar omdat ik iets anders voorrang geef. \"In het begin van het schooljaar heb ik al een cursus ELO gedaan. Ik heb dus geen enkele behoefte om nogmaals een cursus te volgen ? \" \"Ik heb wel wat beters te doen ? \" \"Als ik iets op de ELO wil doen dat ik niet kan, vraag ik het gewoon even aan de ICT-coördinator ?\" Kennis is moeilijk af te meten aan aanwezigheid. Dat doe ik bij leerlingen ook niet. Een aanwezigheidscertificaat zegt dus weinig. En ik krijg geen certificaat, maar weet ik er daarom niet genoeg vanaf? \"Dat certificaat heeft een waarde van nul-komma-nul ? \" De andere opmerkingen zijn van meer algemene aard (en hebben niet zozeer met deze maand van de ELO te maken). Er lijkt in de communicatie sprake te zijn van enige dwang (\"Deze werkwijze stamt uit de tijd van het IJzeren Gordijn. Anders gezegd: degenen die niet komen zijn dan ook bekend\") hoewel aanwezigheid volgens mij overal wordt bijgehouden. Ook lijkt er een probleem te zijn rond de verantwoording van de werkzaamheden die zich vertaalt in de opmerking \" Werken doe ik alleen onder werktijd ? \" die mij niet helemaal terecht lijkt. Werkzaamheden die in het taakbeleid staan kunnen ook buiten werktijd worden uitgevoerd (en moeten in ieder geval verantwoord worden). Tot slot de meer persoonlijke opmerking die met autoriteit te maken heeft en hier volgens mij misplaatst is (\"Ik denk niet dat de heer Peeters een superieur is van mij of één van mijn collega\'s en dit zomaar kan publiceren cq. beslissen.\"). Tot slot denk ik dat het meekrijgen van collega\'s in de wereld van ict een lastig is. Dwang werkt volgens mij niet, er moet een duidelijke meerwaarde ontstaan waardoor collega\'s als vanzelf mee gaan doen. Belangrijk lijkt mij om vast te leggen wat de leerlingen moeten kunnen en kennen. En dan kan iedereen aangeven op welke wijze ze dat realiseren. Sommige zaken kunnen ook zonder ict, andere worden lastiger. Maar laat de docenten daar vrij in (zolang de doelen gehaald worden).
Gijs Ruitenbeek
Geplaatst op 15 maart 2009 23:30
Dat \'ik werk alleen onder werktijd\' onder mopperen valt vind ik op zijn zachtst gezegd eigenaardig. De school waar ik werkzaam ben doet dat veel beter. Werktijden dagelijks van 8.30-16.30 uur waar binnen ook de tijd voor voorbereiden, nakijken en vergaderen valt. Een 0.4 betrekking betekent dan 2 dagen werken. Veel logischer en beter dan de CAO norm van bijvoorbeeld 0.2-0.5 op drie dagen te kunnen worden ingezet. Het wordt tijd dat onderwijs geven weer gewoon werk wordt in plaats van hobby. Werken onder werktijd. O ja, de school: www.unic-utrecht.nl Eigenzinnig onderwijs.
Elbert de Bruin
Geplaatst op 12 maart 2009 08:53
Geweldig initiatief van een hartverwarmend enthousiasme.
Frans Peeters
Geplaatst op 11 maart 2009 23:05
Nou, ik ken docenten die nog steeds zweren bij een bord met krijtjes en verder niks. \"Alle computers het raam uit!\" als het aan hen ligt. Of zoals iemand sprak enkele jaartjes geleden: \"Give them books!\" Een klein aantal docenten vindt dat ze het erg druk hebben met hun baan en dan komt daar die fanatieke ICT-coördinator ook nog eens met zijn ELO-cursus na schooltijd. Wat denkt ie wel? En er zijn ook altijd collega\'s die vinden dat ze vaardig genoeg zijn. Dus: \"Waarom zou ik? Ik kan wat ik er van wil gebruiken.\" Maar over het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben met het korps dat wij hebben. Er werken 250 docenten bij ons en ik noem er nu vijf die negatief hebben gereageerd. Dat lijkt me geen slecht percentage!
Geplaatst op 11 maart 2009 20:30
Frans, mag ik bij het commentaar van de door jou zo genoemde \"notoire mopperaars\" aannemen dat ze van tevoren op de hoogte waren van de (vele) voordelen van het gebruik van een ELO? Of moesten ze dat ontdekken tijdens het werken ermee?