Enigma Docentendag
Erik Barendsen opende de Enigma Docentendag met enkele interessante mededelingen. Onder andere dat er een informatica vaknetwerk in het leven is geroepen op de Radboud Universiteit. Hij zit daar zelf in namens de lerarenopleiding. Sjaak Metsers en Marko van Eekelen namens de universiteit en Harry van Breugel, René Franquinet en Geert van Moll namens het VO.
David Jansen liet ons stoeien met ongeschreven programma's. Het ging over een algoritme van Le Lann (Leader Election) dat later verbeterd is door anderen. Vier computers moeten onder elkaar bepalen welke computer een taak zal gaan uitvoeren.
Sjaak Smetsers liet ons kennis maken met Greenfoot. Dat is een variant op BlueJ met dit verschil dat er met afbeeldingen gewerkt kan worden. De RU werkt samen met een informatica opleiding in Ghana en juist voor dit project hebben ze Greenfoot gekozen. Meer informatie, voorbeeld scenario's, tutorials en dergelijke op www.greenfoot.org. Warm aanbevolen!
Hans Reinders praatte de groep bij over de interactieve modules van Enigma. Er zijn er drie klaar en twee zo goed als klaar. Dit jaar moeten er daarna nog zeker drie worden opgeleverd. Michel van Ast coördineert dit en hij liet ons zien hoe de modules gemaakt worden via de Cognitieve Multimedia Theorie. Interessante materie die hij met "wiskundige" formules toelichtte.
Na de pauze ging het over de didactiek van het programmeeronderwijs. In groepjes mochten we een concept/idee nemen en dat uitwerken volgens acht vragen van de Content Representation. Mara Saeli doet onderzoek op het terrein van vakdidactiek informatica en zij wil graag docenten informatica bevragen via deze methode. Je neemt dus een idee/concept, bijvoorbeeld arrays, recursie, loops, variabelen of iets dergelijks. Vervolgens ga je vragen beantwoorden zoals:
1. Wat wil je dat de leerlingen over dit idee leren?
2. Waarom is het voor de leerlingen belangrijk om dit te leren?
3. Wat weet jij nog meer over dit idee (maar wat de leerlingen niet hoeven te weten)?
Enzovoorts. Ik vond het lastig de vragen goed te beantwoorden.
Na de uitstekende maaltijd kwamen de plannen van de Radboud op tafel over nascholing. De RU gaat waarschijnlijk vier themadagen organiseren voor docenten informatica waarbij er een keuze gaat komen uit algoritmen, model checking, vakdidactiek, netwerken, groepswerk, security, Greenfoot of andere onderwerpen die aangedragen worden.
Daarna mocht Eelco Dijkstra de plannen van de Uva/VU toelichten. Daarover meer elders op deze website. De CODI bondgenoten werken al samen op het terrein van nascholing, en de andere instituten kunnen wellicht aanhaken zodat er nog beter samengewerkt kan worden.