Acht weken informatica voor 13/14 jarigen. Wat zou je doen?
10 november 2010
Frans Peeters
Er is een vraag uit het veld. Een collega mag acht weken één uur per week introductielessen informatica verzorgen. Wat zou je doen in die acht weken? Wie helpt er mee brainstormen?
Reacties
pauline Maas Geplaatst op 02 december 2010 22:16 Ik zou gamemaker gaan doen en dit koppelen aan een project voor een ander vak. Zodat ze een game gaan maken over een project wat speelt in een ander vak. Zo laat je ze eens anders nadenken over games. Ze werken in groepjes met ieder een eigen taak binnen het project. Wel eerst wat basis gamemaker en gamedesing anders lukt het niet.
Huub de Beer Geplaatst op 16 november 2010 11:49 Ik zou graag beginnen met een cursus LaTeX of ConTeX:
- leerlingen zijn al bekend met tekstverwerken, maar dit is toch helemaal anders;
- tijdens de opdrachten kan veel informatie over het vak en informatica in het algemeen aan bod komen. Bij tekstverwerken heb je immers teksten nodig, dus waarom geen teksten over informatica?
- alle leerlingen leren een bruikbare vaardigheid, ook diegenen die geen informatica gaan doen;
- leerlingen leren inhoud en opmaak te scheiden;
- leerlingen leren werken met de gereedschappen van de programmeur: editor, commentaar, codes typen, compileren, ``debuggen'', bibliotheken, enzovoorts. (dit i.t.t. HTML)
- in TeX kun je nieuwe commando's definiƫren, van hele simpele tot ingewikkelde commando's (dit i.t.t. HTML): differentiatie is mogelijk. Daarbij is het effect van commando's (opmaak verzorgen) begrijpelijk en vaak duidelijk zichtbaar.
Het enige probleem is het lokaal installeren van LaTeX. Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om via http://docs.latexlab.org/ on-line LaTeX te gebruiken zodat het voor iedereen beschikbaar is (enkel een Google account nodig).
Sietie Alma Geplaatst op 14 november 2010 12:22 MMLogic (1-2 lessen) Simpele website bouwen (3 lessen) Programmeren met het prog. Scratch (3-4 lessen).
Geert Roumen Geplaatst op 12 november 2010 13:57 Je zou een paar lessen videobewerking kunnen geven, bijvoorbeeld 'Maak een trailer van een bestaande film' of 'Maak een nieuwe lay-out voor het Omroep Zeeland nieuws'. Ze krijgen dan gewoon ruw materiaal (Of een hele film of opnames van Omroep Zeeland) Dan kunnen ze wel leuk creatief aan de gang... en het is niet heel theoretisch.
Harry van Breugel Geplaatst op 11 november 2010 21:50 een paar lesjes mslogo is nooit weg voor zo'n groep, lijkt me
Geplaatst op 10 november 2010 12:40 Vanaf volgend jaar (jaja ;)) is er een module beschikbaar vanuit het JCU die zich bezig houd met gametechnologie. De module duurt exact 8 weken (40SLU) en wordt geschikt voor leerlingen die geen informatica hebben.
Meer info:http://jcunieuws.wordpress.com/, of stuur me even een mailtje (ik ben de ontwikkelaar).
Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaat u automatisch akkoord met deze cookies.
Reacties
pauline Maas
Geplaatst op 02 december 2010 22:16
Ik zou gamemaker gaan doen en dit koppelen aan een project voor een ander vak. Zodat ze een game gaan maken over een project wat speelt in een ander vak. Zo laat je ze eens anders nadenken over games. Ze werken in groepjes met ieder een eigen taak binnen het project. Wel eerst wat basis gamemaker en gamedesing anders lukt het niet.
Huub de Beer- leerlingen zijn al bekend met tekstverwerken, maar dit is toch helemaal anders; - tijdens de opdrachten kan veel informatie over het vak en informatica in het algemeen aan bod komen. Bij tekstverwerken heb je immers teksten nodig, dus waarom geen teksten over informatica? - alle leerlingen leren een bruikbare vaardigheid, ook diegenen die geen informatica gaan doen; - leerlingen leren inhoud en opmaak te scheiden; - leerlingen leren werken met de gereedschappen van de programmeur: editor, commentaar, codes typen, compileren, ``debuggen'', bibliotheken, enzovoorts. (dit i.t.t. HTML) - in TeX kun je nieuwe commando's definiƫren, van hele simpele tot ingewikkelde commando's (dit i.t.t. HTML): differentiatie is mogelijk. Daarbij is het effect van commando's (opmaak verzorgen) begrijpelijk en vaak duidelijk zichtbaar.
Het enige probleem is het lokaal installeren van LaTeX. Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om via http://docs.latexlab.org/ on-line LaTeX te gebruiken zodat het voor iedereen beschikbaar is (enkel een Google account nodig).
Geplaatst op 16 november 2010 11:49
Ik zou graag beginnen met een cursus LaTeX of ConTeX:
Sietie Alma
Geplaatst op 14 november 2010 12:22
MMLogic (1-2 lessen)
Simpele website bouwen (3 lessen)
Programmeren met het prog. Scratch (3-4 lessen).
Geert Roumen
Geplaatst op 12 november 2010 13:57
Je zou een paar lessen videobewerking kunnen geven, bijvoorbeeld 'Maak een trailer van een bestaande film' of 'Maak een nieuwe lay-out voor het Omroep Zeeland nieuws'. Ze krijgen dan gewoon ruw materiaal (Of een hele film of opnames van Omroep Zeeland) Dan kunnen ze wel leuk creatief aan de gang... en het is niet heel theoretisch.
Harry van Breugel
Geplaatst op 11 november 2010 21:50
een paar lesjes mslogo is nooit weg voor zo'n groep, lijkt me
Geplaatst op 10 november 2010 12:40
Vanaf volgend jaar (jaja ;)) is er een module beschikbaar vanuit het JCU die zich bezig houd met gametechnologie. De module duurt exact 8 weken (40SLU) en wordt geschikt voor leerlingen die geen informatica hebben.
Meer info:http://jcunieuws.wordpress.com/, of stuur me even een mailtje (ik ben de ontwikkelaar).