Uxbridge High School
Op de Uxbridge High School hadden ze een compleet middagprogramma opgesteld voor ons bezoek. Op deze school zitten ongeveer 1100 leerlingen met wel vijftig verschillende nationaliteiten. Enkele leerlingen die in Nederland hadden gewoond en Nederlands spraken schoven aan in de Board Room. Volgens die leerlingen is de school in Engeland strenger, maar zijn de docenten beter.
De school heeft een Specialist Technology Status waardoor ze extra geld krijgen. Scholen in Engeland worden allemaal beoordeeld op basis van de GCSE resultaten en de Ofsted raporten van de inspectie en daarna ingedeeld in categorieën. Er zijn vier categorieën, namelijk Outstanding, Good, Satisfactory en Inadequate. Hoe beter je kwalificatie, hoe meer geld en status je dat oplevert. De UHS heeft de status "Good" en ze zitten dicht bij "Outstanding". Het GCSE en de rapporten van de inspectie zijn dus ontzettend belangrijk. Alle beoordelingen zijn ook openbaar, er wordt nu zelfs openbaar gemaakt hoeveel geld er per school uitgegeven wordt aan personeel. De UHS krijgt zeven miljoen pond aan vergoeding van de overheid waarvan 80% naar salarissen gaat. Met de nieuwe regering wordt het interessant om een "Academy" te worden. Blijkbaar gaat er dan een stroom geld direct naar de school in plaats van dat het geld via de borough binnen komt.
Een aantal jaren geleden was het echter niet zo best gesteld met de Uxbridge High School maar het management heeft enorm haar best gedaan om het imago van de school te verbeteren. Er is ook een prachtig nieuw lesgebouw met mooie inrichting bijgekomen. Bij de wiskunde lessen werden wiskundige figuren geprojecteerd op een tafel en moesten de leerlingen berekeningen en tekeningen maken op de tafels. Als de som af was, werd de uitwerking met een doek weggepoetst, prachtig om te zien.
Heel bijzonder op de school is het mentorsysteem. Iedereen is mentor, ook de conciërges en het niet onderwijzend personeel. Ze hebben allemaal vier tot tien kinderen onder hun hoede waar ze regelmatig contact mee hebben. Sport en andere naschoolse activiteiten zijn erg belangrijk. Op het eind van de dag heb ik een schaakklasje bijgewoond voor kinderen van basisscholen uit de omgeving.
Typisch Brits zijn de warme maaltijden tussen de middag. Als de ouders beneden een bepaald inkomensniveau zitten, moet de school zelfs de lunch gratis aanbieden aan de kinderen van die ouders. Op de UHS kreeg ongeveer eenderde van de leerlingen de lunch gratis, dus dat geeft wel aan wat voor soort achtergrond de meeste leerlingen hadden. Kijk maar eens naar de foto van de boefjes die ik buiten gemaakt hebt. Het was inderdaad een stelletje, maar wel met respect voor volwassenen. Het betalen van de maaltijden gaat overigens door je duim op een scanner te houden.
De school vindt internationalisering erg belangrijk. Ze proberen zoveel mogelijk in contact te komen met scholen en leerlingen uit andere landen. De docenten en het management oriënteert zich ook sterk in het buitenland. Er waren zelfs enkele docenten en schoolleiders enkele maanden naar Brazilië geweest.
De rector van de school heeft hoog aanzien. Hij was die dag afwezig omdat hij les moest geven aan een opleiding voor rectoren in spe. Er is geen tekort meer aan leraren in Engeland. Nieuwe docenten worden goed begeleid. Elke docent wordt overigens drie keer per jaar beoordeeld. Docenten en management weten van elkaar niet hoeveel ze verdienen en je moet niet denken dat je een baan voor het leven hebt als je een vaste benoeming hebt. Je zult moeten blijven presteren anders ga je eruit.
De middag werd afgesloten met een groepsfoto op de trap. Bekijk de website van de school en de foto's die ik gemaakt heb. Het motto van de UHS is "Making Success Happen".