Wat zou jij beslissen?
Wat zou jij beslissen?
Betreft: uitnodiging voor docenten van de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, wereldoriëntatie en het themagebied burgerschap en sociale cohesie.
Doelgroep: het gehele voortgezet onderwijs. Er zijn aparte versies van het materiaal beschikbaar voor onderbouw en bovenbouw, én aparte versies voor vmbo en havo/vwo.
Graag nodigen wij u uit voor de discussie WAT ZOU JIJ BESLISSEN? tijdens de NOT op vrijdag 28 januari 2011 tussen 11.30 en 12.15 uur. Deelname is gratis. Tijdens de discussie kunt u kennismaken met nieuw lesmateriaal dat is ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met het Comité Nederlandse Veteranendag.
Het lesmateriaal bestaat uit een interactieve website www.watzoujijbeslissen.nl en het bijbehorende boekOorlogen en vredesmissies. Ervaringen van Nederlandse veteranen 1940 - 2010. Het materiaal is gebaseerd op dilemma’s ervaren door Nederlandse veteranen.
Het daagt docenten en leerlingen uit in de huid van een militair, veteraan of van het kind van een veteraan te kruipen en moeilijke keuzes te maken. In vier scenario’s wordt de leerlingen een groot aantal dilemma’s voorgelegd. Wat zou jij beslissen? Help je de gewonde Afghaan langs de weg of kies je voor de veiligheid van je manschappen en rijd je zonder te helpen verder? Elke keuze brengt weer nieuwe dilemma’s met zich mee.
Vrijdag 28 januari 2011
11.30 – 12.15 uur
Tijdens de NOT, Jaarbeurs Utrecht (Theater Paars in Hal 12)
Gratis aanmelden via www.watzoujijbeslissen.nl
Aanwezige panelleden:
Mart de Kruif, plv. Commandant Landstrijdkrachten, voormalig ISAF-commandant voor Zuid-Afghanistan.
‘Hoe zet ik 19 duizend troepen uit 16 landen in Afghanistan in om de presidentsverkiezingen ordelijk te laten verlopen?’
Angelien Eijsink, woordvoerder Defensie voor de Tweede Kamerfractie van de PvdA.
‘Stem ik voor of tegen een nieuwe missie met Nederlandse militairen naar een oorlogsgebied?’
Jaus Müller, redacteur bij NRC Handelsblad, auteur van ‘Op missie’ over Nederlandse veteranen.
‘Waarom gaan jonge mensen naar Uruzgan om daar hun eigen leven op het spel te zetten?’
Erik Kuiper, leraar middelbaar onderwijs en veteraan
‘Blijf ik in het leger of word ik leraar?’
Discussieleider is Gijs Wanders, journalist, schrijver en voormalig nieuwslezer van het NOS Journaal. Hij is bovendien initiatiefnemer van breekbaarnieuws.nl: een voorstelling over het dagelijks leven van mensen in Afghanistan.
De discussie maakt inzichtelijk hoe docenten met het lesmateriaal in de klas aan de slag kunnen gaan. Tijdens de discussie wordt één van de vier scenario’s uit het lesmateriaal op een groot scherm met de hele zaal gespeeld.
Je voert het commando over een patrouille in Uruzgan in een gebied waar de Taliban sinds kort weer onrustig is. Onlangs kwamen er in de buurt nog twee Nederlandse militairen om. Ze reden op een bermbom. Vlak voor we een dorp binnen rijden zien we een gewonde man op straat liggen. Is dit een onschuldige burger die hulp nodig heeft? Of is dit iemand die gewond is geraakt bij het leggen van een bermbom? Wat moet je doen? Stoppen om de gewonde man te helpen, of besluiten geen hulp bieden en door te rijden naar het dorp?
WAT ZOU JIJ BESLISSEN?
We hopen u te mogen begroeten tijdens onze discussie op de NOT. Als u nog vragen heeft kunt u een e-mail sturen aan willemijnspecken@bkb.nl.