Internationale vergelijkende studie naar computer- en informatievaardigheden
Vanaf dit jaar voert de Universiteit Twente in opdracht van Kennisnet het Nederlandse aandeel van een internationale vergelijkende studie uit naar computer- en informatievaardigheden van VO-leerlingen in het tweede leerjaar. Dit project heet ICILS (International Computer and Information Literacy Study).
Aan deze studie doen zo’n 20 (veelal westerse) landen mee. In Nederland krijgen zo’n 3500 leerlingen van praktijkonderwijs tot vwo een digitale toets met voor leerlingen aantrekkelijke opdrachten. Het is voor Nederland de eerste keer dat op zo’n grote schaal ICT- en informatievaardigheden van leerlingen getoetst worden. In de onderbouw van het VO is informatica geen apart vak meer, maar komt het nog wel (beperkt) aan bod in sommige kerndoelen. Over het algemeen wordt aangenomen dat leerlingen over voldoende ICT vaardigheden beschikken, dit is echter de vraag. Bovendien gaat het in dit onderzoek ook om zaken als het kunnen vinden van betrouwbare informatie en het gebruik ervan (denk aan plagiaat).
Naast de digitale toets voor leerlingen, wordt bij docenten een vragenlijst afgenomen over hun eigen ICT-vaardigheden. De resultaten voor Nederland zullen vergeleken worden met die van de andere landen. De scholen krijgen een schoolrapport waarmee ze hun resultaten kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde.
Het komend najaar worden scholen uit een representatieve steekproef benaderd voor de pilot, waarin de digitale toets en vragenlijsten worden uitgetest. Het hoofdonderzoek is in 2013. Het succes van de werving van de pilotscholen (voldoende respons) zal echter bepalend zijn voor de beslissing of Nederland ook aan het hoofdonderzoek mee zal doen.
Reacties
Hans De Four
Geplaatst op 29 augustus 2011 01:07
Interessant! Waar vinden we welke landen nog mee doen? Ik kijk er waarschijnlijk over op hun site. Benieuwd of Vlaanderen erbij is. Tx!