An Apple a day keeps the heavy books away.
Al weer een paar weken geleden introduceerde Apple haar iBooks 2.0 en het daaraan verbonden iBooks author. Apple slaat hiermee de weg van het onderwijs is, deze twee zijn sinds iTunes U in 2007 al onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is dit laatste nog een idee van Steve Jobs, en kunnen we nu iPad-klassen gaan verwachten?
“De studieboeken opnieuw uitvinden, op zo’n geweldige manier dat gedrukte boeken hier niet tegenop kunnen” , een gewaagde uitspraak van Phill Schiller tijdens het onderwijsevenement van Apple in New York.
Onderwijs zit in het Apple-DNA, alle passie en energie die in de vele prachtige Apple producten worden gestopt is ook aanwezig in de onderwijsdiensten.
De iPad is al een geweldige uitvinding opzich, de vele apps die voor het onderwijs beschikbaar zijn maken de leerlingen al slimmer, maar volgens Apple kon dit nog veel beter.
In de nieuwe leerboeken van Apple hebben auteurs tal van mogelijkheden om de lesboeken aantrekkelijk te maken.
Animaties, het pinch inzoomen op foto’s, 3D-weergaven, dat alles in portret en landscape modus.
Ook aan het definiëren van woorden is gedacht, bij het klikken op de woorden wordt deze opgezocht in het woordenboek of er wordt een video gestart met uitleg.
De pagina nummers zijn consistent, dit voorkomt misverstanden, zo weet iedereen dus waar je bent.
Bij het zoeken worden woorden automatisch aangevuld, het aanvullen en de achterliggende animatie verlopen allemaal soepel zoals van Apple verwacht.
Maar naast al deze functies is er nog meer:
- Zo kan er een quiz worden ingebouwd, deze geeft ook feedback over je prestaties.
- Notities en markeringen kunnen ook worden bijgehouden, er kan een overzicht van alle notities worden bekeken of studiekaarten kunnen worden gegenereerd.
Apple heeft weer iets moois voor het alle soorten onderwijs neergezet, maar betekent dit nu dat we met z’n allen overstappen op de iPad?
Helaas is dit niet het geval, maar dat zou zeker het onderwijs voor de leerlingen een stuk aantrekkelijker maken.
De lesmethodes zijn een stuk interactiever en kan daarom de leerlingen motiveren.
Dan resteert nog wel het probleem dat Apple alleen nog contracten is aangegaan met de grote Amerikaanse drukkers, er is dus nog geen Nederlandse content.
Dit zal zeker een kwestie van tijd zijn want met iBooks author kan iedereen een iBook maken.
Bijkomend voordeel is wel dat de boeken niet duurder mogen zijn dan 15 euro per stuk, en dat ze altijd up-to-date zijn.
Voor docenten is dit zeker een aantrekkelijke manier van het aanbieden van de lessen en/of modules.
Zelfs grote digibeten, die er ook in het onderwijs zijn, kunnen deze boeken in elkaar zetten.
Dit gebeurd met de grote eenvoud zoals van Apple gewend zijn, het is programma is te vergelijken met het oude iWeb van Apple.
Zo kunnen docenten eigen modules ook via de iPad aanbieden.
We kunnen er niet omheen dat Apple met iBooks 2.0 en iBooks author weer een geweldige dienst aan het onderwijs heeft geleverd.
Docenten kunnen nu zelf aan de slag om de lessen aantrekkelijk te maken.
De saaie powerpoint kunnen worden verwijderd en de leerlingen kunnen zelf op ontdekkingstour.
Gelukkig betekent dit niet voor de docenten dat ze overbodig zijn geworden, want de iPad en iBooks vervangen de docenten nog niet.
Resteert alleen nog wel de vraag hoe gaat de school dit financieren?
volg onderstaande link voor de promotievideo van Apple: