Wow, dit moet je even lezen. Johan Hoekstra wees me even op iets wat op de website staat van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen. Bekijk ook even de bijlage. Ik ken alleen maar Deny, de rest van de namen zegt me niets eerlijk gezegd, maar we gaan even googelen.
De KNAW zal een advies uitbrengen over Informatica in het Voortgezet Onderwijs. Aanleiding hiervoor zijn de zorgen die in brede kring leven over de inhoud en kwaliteit van het huidige schoolvak Informatica op de Havo en VWO.
De vraag aan de commissie is om in kaart te brengen welke informaticakennis en -vaardigheden een scholier in Havo en VWO in de huidige informatiemaatschappij zou moeten hebben. Het gaat daarbij nadrukkelijk niet om vaardigheid in het bedienen van apparatuur, maar om de kennis en vaardigheden die een toekomstige schoolverlaten moet bezitten gezien de in belang toenemende rol van informatie in maatschappij, technologie en wetenschap ("21st century skills").
Het advies zal ook aangeven hoe deze kennis en vaardigheden bijgebracht zouden kunnen worden. Is dat alleen te realiseren binnen de examentermen van het huidige keuzevak informatica of kan bijvoorbeeld ook als examenstof in andere vakken?
Deze discussie speelt overigens niet alleen in Nederland. De commissie zal daarom ook kijken naar de ontwikkelingen in een aantal relevante landen.
Het advies moet in het najaar van 2012 klaar zijn.
Reacties
Peter BrinksHet sluit aan bij het idee dat we onderscheid moeten maken tussen een vak 'algemene informatica' en 'technische informatica', waarbij de vorming van computational thinking vooral in de eerste thuis hoort.
Geplaatst op 04 oktober 2012 08:32
Juist ! Natasja. Dit artikel slaat de spijker op de kop. Vooral de ppt die het begrip computational thinking verder toelicht.
Natasa GrgurinaComputational Thinking (CT) is een van mogelijke antwoorden: http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CompThinking.html
Maar omdat deze definitie een van (vele) mogelijke invullingen van dat begrip is, staat ons uiteraard vrij om zelf een invulling te geven die we geschikt vinden voor onze Nederlandse situatie. Ik ben alvast begonnen met een onderzoek naar CT binnen het vak informatica, maar de kern van het idee van CT is dat het voor iedereen is (zodat we alvast een uitgangspunt hebben voor het geval dat er ooit een verplicht vak Informatica voor iedereen komt)
Geplaatst op 03 oktober 2012 08:34
Peter schrijft "Ik ben benieuwd wie kan definieren welke vaardigheden onze leerlingen precies van ICT nodig hebben om te functioneren in de 21e eeuw."
Peter BrinksOok het idee van meer differentiatie lijkt mij een goed uitgangspunt om de twee verschillende doelgroepen van dienst te zijn. Daarmee zou het vak 'virtueel' in tweeen gesplitst kunen worden met twee centraal schriftelijke examens. Eén voor elk van de twee doelgroepen. Maar wel samen in één klas en begeleid door één docent in de klas (met ondersteuning extern /via internet etc.)
Peter
Geplaatst op 02 oktober 2012 20:46
Het idee in informatica-academie om de kwaliteit van het materiaal (niet persé van het vak) en de begeleiding van leerlingen die ver vooruit lopen aan te pakken lijkt mij zeker goed.
Peter Brinks
Wel is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om de twee doelgroepen tegelijk te bedienen:
1. De grote groep die moet worden klaargestoomd voor ICT in de 21e eeuw. 2. Leerlingen met technische interesse (N profiel) die mogelijk doorstromen naar informatica (of andere technische) opleidingen binnen HBO en universiteit.
Ik denk dat sites als deze (informatica VO) sterk hebben en kunnen bijdragen in de verbetering van materiaal voor beide doelgroepen zodat niet iedereen het wiel hoeft uit te vinden.
Ik ben benieuwd wie kan definieren welke vaardigheden onze leerlingen precies van ICT nodig hebben om te functioneren in de 21e eeuw. Het zou mij niet verbazen wanneer uiteindelijk blijkt dat onze huidige aanpak daarbij (indirect) nog zo slecht niet is.
Peter
Geplaatst op 02 oktober 2012 20:19
Ik weet niet of de kwaliteit van het vak informatica op het VO echt zo slecht is.
Geplaatst op 30 september 2012 19:26
Wouter, dat is zeker. Ik verwijs even naar www.informatica-academie.nl en mijn bericht van 13 sept. op deze site over de eerste bijeenkomst van de adviesraad informatica 2.0 In oktober willen wel eens revoluties ontstaan, maar zo snel hoeft het van ons ook weer niet!
Wouter Baars
Geplaatst op 30 september 2012 19:11
Zeker spannend. Maar zijn we het met elkaar eens dat er 'wat moet gebeuren' aan de kwaliteit van het informatica onderwijs op havo/vwo?
Peter Brinks
Peter
Geplaatst op 30 september 2012 17:56
Ben benieuwd wat men bedoeld met 'bedienen van apparatuur'. Zou het kunnen dat men daar iets anders mee bedoeld?
Frans Peeters
Geplaatst op 25 september 2012 19:23
Ik kon het niet laten even te reageren en ik heb bericht terug gehad. Ik maakte me zorgen om de betrokkenheid van de commissieleden. Dit kreeg ik terug:
"Gedurende het adviestraject zijn echter een groot aantal mensen geïnterviewd w.o. twee docenten informatica en de voorzitter van de vereniging I&I."
Geplaatst op 24 september 2012 12:57
We zitten nu in het najaar van 2012. Binnenkort zou er dus iets op tafel moeten komen. Ben benieuwd.