Katholiek onderwijs schrapt informatica in TSO en BSO
Het katholiek onderwijs schrapt vanaf volgend schooljaar het vak Informatica in het TSO en BSO. "Het vak moet geïntegreerd worden in het algemeen lessenpakket", zegt Chris Smits, hoofd van de secundaire scholen. "Alsof je kan verwachten van een wiskundeleraar dat hij probleemloos met Excel-bestanden werkt in de klas", reageert Rudi Vandenbussche, al zestien jaar computerleerkracht in het VTI van Izegem. "Mij vragen ze toch ook niet om Frans te geven?"
"R.I.P ICT in het BSO en het TSO." Zo luidt de Facebook-groep die Rudi Vandenbussche afgelopen weekend lanceerde. Al zestien jaar geeft de leerkracht computerlessen in het Vrij Technisch Instituut (VTI), in het West-Vlaamse Izegem. Toevallig kwam de informaticus op de website van het katholiek onderwijs (VSKO) te weten dat zijn vak Informatica vanaf volgend jaar niet meer in de leerplannen van het technisch- en beroepsonderwijs wordt opgenomen.
Concreet betekent het dat TSO- en BSO-leerlingen vanaf volgend schooljaar tevreden moeten zijn met amper één uurtje ICT in het eerste middelbaar. "Als ze dan naar het derde middelbaar gaan, wordt er van hen verwacht dat ze alles in de vingers hebben. Van het beheersen van de Office-pakketten over het onder de knie hebben van tekenprogramma"s tot het kunnen neerschrijven van een simpele programmeertaal. Allemaal leerstof die nu nog aan bod komt in het derde en vierde middelbaar van alle technische scholen", zegt Vandenbussche.
"Informatica verdwijnt niet uit het lessenpakket", reageert Chris Smits, hoofd van de koepel van het katholieke secundair onderwijs. "We bieden het alleen niet meer aan als apart vak in het TSO en BSO. Het zal geïntegreerd worden in de andere lessen."
Die beslissing werd genomen in samenspraak met de leerplancommissies, waarin leerkrachten, directies en technische adviseurs zetelen. "Een ding werd toen heel duidelijk: we moeten mee met onze tijd. En dat betekent dat we de nieuwe ICT-technieken moeten opnemen in de basisvakken." Voor ASO-leerlingen wordt een uitzondering gemaakt. Zij krijgen nog wel Informatica omdat het vak er tot de eindtermen behoort.
In het gemeenschapsonderwijs wordt Informatica nog wel in de leerplannen van volgend schooljaar opgenomen. Al wil men ook daar geleidelijk evolueren naar die meer geïntegreerde aanpak van het katholieke net.
Er zit niets anders op: leerkrachten Wiskunde, Nederlands, Frans, en zelfs Lichamelijke Opvoeding zullen met tablet en laptop in de hand moeten leren lesgeven. En daar wringt het schoentje. "Kan je verwachten dat een wiskundeleraar vlekkeloos met Excel werkt? Of dat een leerkracht Nederlands zonder problemen alle opzoekingstools van het internet kent? Nee, toch", zegt Vandenbussche. "Mij vragen ze ook niet om Frans te geven. Daar zijn bijkomende opleidingen voor nodig."
Smits beaamt. "Daar zullen we ook vol op inzetten, omdat we beseffen dat de leerkrachten daar nog een serieuze achterstand hebben in te halen."
Grote frustratie
Niettemin frustreert het leraar Vandenbussche mateloos dat de basiskennis definitief verdwijnt. "Het onderwijs gaat ervan uit dat jongeren alles over computers weten, omdat ze er mee zijn opgegroeid. Een apart vak is dus helemaal niet meer nodig, redeneert men."
Een kapitale fout, vindt Vandenbussche. Want de praktijk is anders. "Leerkrachten klagen steen en been over de belabberde ICT-kennis van hun kinderen. Het zijn heus niet allemaal whizzkids ."
Dit artikel is te lezen op: http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20130303_00490464
Reacties
Johan Korten
Geplaatst op 11 maart 2013 06:44
Wat ze Informatica noemen is blijkbaar ICT-vaardigheden, voor de rest is het natuurlijk niet heel slim, dan kom je in dezelfde situatie als Nederland.
Frans Peeters
Geplaatst op 05 maart 2013 22:13
Zie ook dit verslag.