Netwerk/nascholingsbijeenkomsten Steunpunt Informatica Amsterdam
Vanuit het Steunpunt Informatica Amsterdam (Bètapartners) organiseert Eelco Dijkstra dit seizoen weer een aantal netwerk/nascholingsbijeenkomsten. De volgende data staan hiervoor voorlopig gereserveerd:
- 3 oktober 2013
- 28 november 2013
- 13 maart 2014 (samen met Bètapartnersconferentie)
- 5 juni 2014
Deze bijeenkomsten zijn op een donderdagmiddag van 16:00-20:00 uur, meestal ergens in Amsterdam.
Onderstaande e-mail ontving ik van Eelco Dijkstra:
Als aanvulling van de aankondiging van 7 september j.l. hierbij de informatie over de aanmelding voor de netwerkbijeenkomst van 3 oktober van 16:00-20:00 uur op de Vrije Universiteit, Amsterdam
De agenda en de beschrijving van het thema: Vakvernieuwing Informatica - een bottom-up aanpak, is te vinden op deze website.
Het aanmeldingsformulier is hier te vinden. De kosten voor deze bijeenkomst bedragen 35 euro.
Zoals in de beschrijving staat, zullen we een belangrijk deel van deze bijeenkomst gebruiken voor een gestructureerde brainstorm en discussie over de inhoud van het van Informatica, als invoer voor een vernieuwing van dit vak. Het resultaat van deze discussie wordt gebruikt in de genoemde workshop op initiatief van de KNAW-commissie. Dit is dus een unieke kans om mee te denken over de toekomst van het vak! Onderaan deze e-mail staat een lijst met vragen waar een antwoord op gezocht wordt. Op 3 oktober zullen we een selectie hiervan behandelen. Suggesties om deze vragen uit te breiden of aan te scherpen zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Faculteit der Exacte Wetenschappen en Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen
T (06) 1399 3793 | eelco@infvo.com | WERKDAGEN: ma, di, wo, do, vr, za
ADRES: de Boelelaan 1085, 1081 HV Amsterdam | Kamer R239 W&N gebouw |
Hieronder de lijst met vragen - in het Engels, vanwege het internationale karakter van de workshop. De discussie van 3 oktober houden we in het Nederlands.
Questions adressed by the working groups will include
• What are suitable learning goals ('kerndoelen') for digital literacy and Infor- matics? How can these be assessed?
• How can the learning goals in this rapidly developing field be characterized in a stable, sustainable way?
• What is the conceptual knowledge base of the subjects?
• What is a reasonable modular structure for informatics? Which of the learning goals belong to the core of the subject and which can be assigned to elective modules?
• How can elements of computational thinking be embedded in computing education and into other subjects?
• What is the role of programming in computational thinking and Informatics?
• How can we address the big variations in students’ initial skills? Which are (known) difficulties for students learning the subjects?
• How can the content matter be ordered in time? How can we establish continuous learning (‘doorlopende leerlijnen’)?
• How can students be motivated? What is possible to achieve at what age? How can we teach in an effective and efficient way?
• How do we bridge the gap between informatics and the humanities? Which themes and concepts are relevant in the relation between these subjects? 5
• Which success factors and pitfalls can be identified from experiences in other countries? How will these affect the curriculum reform in The Netherlands?