Wiskunde en informatica
Vaak wordt het vak wiskunde zo’n nuttig vak gevonden, omdat wiskunde goed is voor abstract redeneren, algoritmisch redeneren en omdat wiskunde ondersteunend is bij zoveel vakgebieden.
Maar diezelfde argumenten zouden ook gebruikt kunnen worden bij het vak programmeren. Een leerling die heeft leren programmeren heeft daar lang een voordeel van. Niet per se als programmeur, maar vooral als hij straks moet samenwerken met computer/informatica-specialisten.
Zouden we beide vakken niet kunnen combineren?
Als een leerling bijvoorbeeld een programma maakt dat bij een berekening de juiste rekenvolgorde toepast, dan vergeet zo’n leerling niet makkelijk wat de rekenvolgorde nu is. Of laat een leerling een programma maken dat de zijden en hoeken van een driehoek en een veelhoek berekent. Nu stoppen we meestal bij driehoeken, maar met een computerprogramma kunnen leerlingen misschien ook grotere en misschien interessantere berekeningen maken. Om zoiets te kunnen programmeren moet hij zich ook verdiepen in de wiskunde-theorie, precies wat we willen dat de leerlingen doet.
Theoretische vraag: wat zou er gebeuren met de wiskunde vaardigheden als leerling zeg 1 uur per week bezig gaat met “wiskunde-programmeren”, misschien al wel vanaf leerjaar 1?
Ik wil graag in contact komen met (wiskunde)docenten die wiskunde en informatica weten te combineren.
Met vriendelijke groet,
Cor Fortgens
cor.fortgens@gmail.com
0653338434
Oegstgeest
Reacties
Ronald de Jong
Ik heb je al een mail gestuurd.
Wij - De Nieuwe Veste Coevorden- gaan nog een stap verder! Vanaf schooljaar 18/19 heb ik een grote ruimte (helemaal nieuw :D ) ter grootte van ruim twee lokalen tot mijn beschikbaar voor wiskunde en informatica bovenbouw.
Combinatie voor beiden vakken met ideeen zoals : threejs , geogebra, Xcode , Athom Homey
Gr
Ronald r.djong@sgdnv.nl
Geplaatst op 19 februari 2018 19:01
Hoi Cor