Ontwerponderwijs
Al enkele jaren zit ik in een groep van docenten die lesmateriaal testen voor ontwerponderwijs bij informatica. Het gaat er om hoe je een ontwerples praktisch vorm kan geven en hoe formatieve toetsing het ontwerpen kan stimuleren. Het is een gesubsidieerd project dat onder leiding staat van Erik Barendsen en Ebrahim Rahimi van de Radboud Universiteit. Het project loopt af en wordt afgesloten met een Bèta Ontwerp Event op 15 maart 2019 in Utrecht. Er is een website voro dit project: www.ontwerponderwijs.nl.
Momenteel sluit ik net zo'n traject af. Deze keer ging het over het manipuleren van afbeeldingen. Er wordt een tool aangeleverd en daar kun je wat voorbeelden van manipulatie mee laten zien. Daarna is het de bedoeling dat de leerlingen in groepjes aan de slag gaan om zelf afbeeldingen te manipuleren.
Neem maar eens een kijkje op de pagina waar ik de werkende tool heb geplaatst: http://images.ostrealyceum.net.
Klik op Bladeren om naar een afbeelding te bladeren. Zorg dat de afbeelding niet al te groot is. Het werkt met jpg,png en gif. Kies daarna Upload Image om de afbeelding te uploaden. Kies daarna voor een grijze knop of een blauwe knop. Telkens als er op een knop gedrukt is, moet de upload herhaald worden voor er op een nieuwe knop gedrukt kan worden.
De grijze knoppen zijn voorbeelden van wat er zoal mogelijk is om afbeeldingen te manipuleren.
De zes blauwe knoppen zijn de opdrachten waaruit de leerlingen moeten kiezen. In groepjes van vier werken ze dan een aantal weken aan één van deze opdrachten. Elke leerling heeft bij mij een eigen subdomein waar de oplossing moet komen. Onderweg leren ze wat algoritmen zijn, hoe arrays werken, hoe je een flowchart maakt en hoe RGB kleuren werken.
Bij een van de opdrachten moeten ze bijvoorbeeld een afbeelding zwart-wit maken. Ze moeten dan zien te ontdekken dat je een pixel zwart-wit kunt maken met de volgende formule:
(rood+groen+blauw)/3
Dus als je de drie RGB waarden van een pixel bij elkaar optelt en dat getal door drie deelt, geef je die gemiddelde waarde aan de RGB waarde en dan is die pixel zwart-wit. Bijvoorbeeld rood RGB(255,0,0) wordt grijs RGB(85,85,85).
Ze hoeven niet alle PHP code zelf te maken, eigenlijk maar een heel klein stukje zelfs. Mijn leerlingen hadden nog niets met PHP gedaan zelfs.
De flowcharts laat ik maken met Flowgorithm. Er is kritiek op Flowgorithm omdat je er code mee kunt genereren. Dus als je de flowchart helemaal juist hebt, klik je op een knop en dan genereer je Java, Python, JavaScript, PHP, etcetera. Ik vind het juist het voordeel dat dit kan. Je kunt ook heel makkelijk afbeeldingen van je flowchart laten maken en vooral de simulaties zijn heel verhelderend vind ik. In de cursus zit bijvoorbeeld als opdracht dat je een algoritme moet maken om het grootste getal te bepalen uit een array van tien getallen. Ruben paste zijn flowchart aan: je kunt een aantal getallen opgeven en als je 0 invoert wordt het grootste getal getoond. De poster vind je bij dit bericht.
Ruben maakte een mooie flowchart om van een array van getallen het grootste getal te bepalen. De afbeelding ervan zit ook in de zip. Net zoals de code die gegenereerd werd door Flowgorithm.
Als je belangstelling hebt voor het lesmateriaal dan kun je eens contact opnemen met Ebrahim Rahimi via ebrahim@cs.ru.nl.