MatheMagische Kunst
Ik zag een mooi filmpje voorbijkomen van een project met TI-Nspire CX rekenmachines en programmeren in Python. Na een periode van lockdown kende het schooljaar 2020 een vliegende start voor de havo 5 leerlingen natuurkunde van het Martinuscollege. In een project van vier weken werkten ze voor hun schoolexamen aan duurzame oplossingen voor vuilverwerking. Via de scrummethode bedachten ze in sprints zelf oplossingen, met TI-Nspire CX technologie en programmeren in Python.
Ook interessant om naar te kijken is een nieuwe prijsvraag die volgend jaar start bij TI: MatheMagische Kunst.
MatheMagische Kunst
Zoals je kunt lezen in bijgaande nieuwsflits start begin volgend jaar MatheMagische Kunst, een prijsvraag voor leerlingen van middelbare scholen (14-19 jaar). Docenten kunnen hun leerlingen op weg helpen met coderen voor een creatief resultaat. Zij kunnen daarmee laten zien hoe creatief ze zijn met programmeren èn wiskunde. Creatieve graphics of Escher-achtige tekeningen, de leerlingen vinden het heerlijk om mee aan de slag te zijn. Kunst is magisch, terwijl het programmeren zelf of het vak wiskunde zelden zo beschouwd worden. Nòg een toepassing van de grafische rekenmachine.
Hieronder legt TI uit wat de bedoeling is.
Wat en Waarom?
Wiskunde en programmeren leidt tot magische kunst. Optische illusies, grafische beweging of gewoon een mooie combinatie van kleur en vorm. Creatieve graphics of Escher-achtige tekeningen, de leerlingen vinden het heerlijk om er mee aan de slag te zijn. Zo wordt het bijna een "game", kunst is magisch, terwijl het programmeren zelf of het vak wiskunde zelden zo beschouwd worden.
Als bijdrage aan het algoritmisch denken en 21-eeuwse vaardigheden start Texas Instruments binnenkort deze inspirerende wedstrijd.
Wiskunde en creativiteit? Magie met programmeren?
Moet je nou echt een bèta zijn om mee te doen? We willen grote groepen leerlingen inspireren om met hun handheld (TI-84 Plus CE-T of TI-Nspire CX ) te programmeren met Python. Op die manier kunnen ze MatheMagische Kunst maken op de handheld van Texas Instruments die ze (waarschijnlijk) al hebben.
Partners
Texas Instruments organiseert deze wedstrijd om meerdere redenen. Dagelijks inspireren en ondersteunen we bètaleraren met lesmateriaal. We partneren met Olympiades en organiseren trainingen om het afstandsonderwijs te vergemakkelijken. Sinds begin van dit schooljaar is de programmeertaal Python in de grafische rekenmachines van Texas Instruments ingebouwd om de eerste programmeerstappen vlot en met plezier te nemen. Met die technologie krijgen we enthousiaste reacties van gebruikers, we winnen er ook prijzen mee (bijvoorbeeld de Comenius Award). Texas Instruments is al decennia een vertrouwde partner van het onderwijs, de leraren en de leerlingen.
Meedoen?
We gaan zeker meer horen hoe onze leerlingen hier aan mee kunnen gaan doen. Maar het is nu nog niet mogelijk je op te geven hiervoor. Wil je alvast meer informatie dan moet je voorlichter Rolf Ornée hebben, rolf@ornee.com.