STEAM Cup Challenge #5
Voor de vijfde keer komt er een STEAM Cup Challenge. De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd waarbij leerlingen in teamverband werken met micro:bits aan een oplossing rondom een vooraf gedefinieerd thema en waarin zij hun creativiteit volop kwijt kunnen. Deze wedstrijd is opgezet door Slim.nl en opleidingspartner IT Randsteden om docenten op weg te helpen met programmeren, ‘maakonderwijs’ en ‘project based learning’ in de klas.
De challenge
Docenten in het voortgezet onderwijs en mbo worden uitgedaagd uit om met een team of klas aan de slag te gaan met de micro:bit, een multifunctionele minicomputer die je eenvoudig kunt programmeren. Met behulp van deze micro:bit en de bijbehorende sensoren wordt er een onderzoek uitgevoerd rondom de luchtkwaliteit.
De docent volgt een training waarin uitleg gegeven wordt hoe de luchtkwaliteit gemeten kan worden, hiervoor komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Programmeren micro:bit
- (3D printen) van behuizing)
- Verzamelen data met sensoren
- Data inzichtelijk maken met Excel
- Data uploaden naar online platform
- Online dashboard gebruiken bij onderzoek
- Verloop van project samenvatting in een presentatievideo
Na afloop gaat de docent op onderzoek uit met de leerlingen om o.a. antwoorden te krijgen op de vragen waarom klimaatverandering en luchtvervuiling twee problemen zijn die een grote rol spelen in de maatschappij. Wat zijn de juiste keuzes en wat betekent CO2 en fijnstof nou eigenlijk precies? Wat voor invloed heeft de zon op luchtdruk of luchtvochtigheid? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks inademen binnen en buiten? Leerlingen gaan de luchtkwaliteit meten en de cijfers inzichtelijk maken. Uiteindelijk schrijven de leerlingen een onderzoekverslag met adviezen voor verbetering van de luchtkwaliteit.
Inzetbaarheid en tijdsbesteding
Het STEAM Cup Challenge-project is op allerlei manieren in te zetten in het onderwijs. In de reguliere lessen informatica, techniek, natuurkunde of aardrijkskunde bijvoorbeeld, maar ook als extra opdracht voor een projectweek, top-klas, talentklas of technasium-programma.
Leerlingen in een projectteam kunnen allemaal vanuit hun eigen interesses en talenten bijdragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die een oplossing bedenken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit aan de hand van de onderzoeken die gedaan zijn, data inzichtelijk maken met Excel en presenteren.
Ga direct aan de slag
Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IoT (Internet of Things), 3D kaarten in Excel en uiteraard de micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:
Micro:bit GO-pakket
Xinabox-pakket bestaande uit: micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart.
Leskaarten met o.a. lessen over: zonsverduistering, broeikaseffect, luchtkwaliteit, zonsopkomst & temperatuur en meer!
Deelname aan de wedstrijd
(Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 07 september 2021 19:26
Een training is niet verplicht! Alleen deelnemen aan de wedstrijd mag ook!
Anne-Mieke Zaat
Geplaatst op 29 augustus 2021 21:41
Wel een beetje gedwongen winkelnering, alleen aan de challenge kunnen meedoen als je een verplichte training volgt.