Het vak Informatica (havo-vwo bovenbouw) wordt op het Elzendaalcollege als een echt “doe vak” vormgegeven. De leerlingen kiezen zelf de keuzedomeinen en werken vaak samen. Ik ben aan het stoeien over het “toetsmodel”. De pdf in de bijlage geeft aan hoe ik dit (nog als concept) zie.
Uitgangspunten
- De leerlingen mogen bij iedere toets (online) bronnen gebruiken.
- De leerlingen maken altijd een praktische opdracht.
- Het proces levert punten op.
- De leerlingen worden verleid om een bedrijf (gerelateerd aan het domein) te bezoeken.
Mijn uitdaging is drieledig
- Het eenduidig formuleren van te beoordelen vragen / (deel) opdrachten.
- Het beoordelen van deze vragen en opdrachten.
- Het beoordelen van het proces.
Natuurlijk ben ik best in staat vragen en opdrachten te maken en deze te beoordelen. In de praktijk zie ik echter dat twee producten die voldoen aan alle voorwaarden toch duidelijk kwalitatief verschillen.
Mijn grootste uitdaging is dan ook om een model te maken dat voorkomt dat dit gebeurt zonder te verzanden in een grote hoeveelheid, zeer gedetailleerde, te beoordelen items. Een model dat echter wel duidelijk aan de leerling laat zien hoe het cijfer tot stand is gekomen en waarom het ene product beter is dan het andere.
Zeker bij praktische opdrachten zijn er namelijk altijd heel veel variabelen en ligt subjectiviteit op de loer.
Wie denkt er met mij mee en/of kan mij verwijzen naar bronnen hierover?
Reacties
Barry Voeten Helinium
- iedere leerling die zijn best doet moet die 7 kunnen halen
- de leerling kiest zelf of deze het tempo van de klas of een eigen, hoger/beter tempo wil volgen. Extra opdrachten, luxer uitvoeren voor een cijfer hoger dan die 7.
- rubrics met beoordelingstabel 3/5/7/8/9. Nee juist niet 4/6/8 want je wilt juist het onderscheid maken, wat is voldoende en wat niet. 7 is de opdracht met het doel zoals ie is, 8/9 is extra fancy uitgevoerd door de betere leerling.
- zelfbeoording door de leerling, bewijzen inlinken (alles wordpress) en ik neem het advies van de leerling al dan niet over in de eindbeoordeling. Dat is voor de kleinere opdrachten.
- grotere opdrachten / projectjes via presentatie en ook een beoordelings-rubrics. Ook handig voor de leerling want je weet t van tevoren al bijna helemaal.
- dit jaar werk ik op de Havo 4/5 en VWO4 met Beauty and Joy of Computing, https://bjc.edc.org/ en op V5/6 met Introduction to Computational media https://nycdoe-cs4all.github.io/index.html .
- Beide methodes zijn geschreven voor algemeen publiek dus niet voor IT-ers op zich. Dus beter toegankelijk voor iedereen die niet in de Informatica doorstudeert. Typisch ons publiek ook.
- De theorie die is er echter wel degelijk, want College Board hanteert gewoon dezelfde eisen. Deze lijken wel behoorlijk op de Nederlandse
- Programmeertalen zijn resp Snap (technischer variant van Scratch) en P5JS, javascript library voor visual artists. Alleen een webbrowser nodig en dat voor het modernste van het modernste ;-)
- Dit zijn beide methodes in het Open Source domein uitgegeven door New York department for Education. Er is nog meer aanbod dan mijn selectie via https://www.blueprint.cs4all.nyc/curriculum/
Geplaatst op 20 september 2021 20:45
Beste Leo,
Ik leef met je mee want in principe zitten we in een onmogelijke situatie. Er is een enorm niveauverschil tussen de leerlingen, waarbij de beste leerling die in 4 binnenkomt gewoon beter kan zijn dan de slechtste die in H5 examen doet.
Cijfers zijn wat mij betreft een middel en geen doel. Dat betekent dat ik de cijferwereld buig tot bijzaak. Elke leerling moet worden geprikkeld om tot zijn beste inzet te komen, ongeacht wat die ander doet.
Dit jaar gebruik ik een combinatie diversifiering en rubrics.
Ik zal nog wat details plaatsen voor wie er wat aan heeft.
maar dat heb ik nog niet helemaal ronden ik heb er alle vertrouwen in.Eric Redegeld
Geplaatst op 20 september 2021 13:46
wat mooi zou zijn een omgeving waar je vragen kunt aanbieden die een percentage goed moet opleveren. Microsoft doet dat met zijn cursussen
https://education.microsoft.com/en-us/course/f951acf5/8
instelbaar met aantal keer over kunnen doen, wat resulteert in weer de volledige cursus moeten volgen, tot behaald en dan een badge krijgen.
Dat zou mooi zijn,
Frans Peeters
Geplaatst op 20 september 2021 08:31
Kijk bij Toetsen - Fundament (je moet ingelogd zijn als docent) waar Truus de Bont interessant materiaal op dit gebied heeft geplaatst.