Da Vinci Satellite: Computer Science Module Testen
Vorig jaar schreef ik al een bericht over het Da Vinci Satellite Team, een team van studenten van de TU Delft met de missie om scholieren te inspireren en enthousiasmeren voor de ruimtevaart. Dit doen zij door in 2022 een satelliet te lanceren met aan boord een bitflip module. Informatie (zoals een plaatje) kan naar de satelliet gestuurd worden, en door de straling zullen bitflips plaatsvinden: een 0 kan veranderen in een 1, en een 1 kan veranderen in een 0. De informatie wordt weer van de satelliet gehaald, en zo kunnen de leerlingen zien wat voor effect straling heeft op informatie in de ruimte.
De module die ze hebben gemaakt is nu klaar en ze zijn op zoek naar testers. De leerlingen kunnen kiezen uit twee tracks om de module af te sluiten. Eentje is een track voor natuurkunde en de andere is voor informatica. Bij het informatica gedeelte gaat het vooral over error detectie met Hamming codes.
Als je het materiaal wil bekijken, dan kun je naar de Toetsen pagina gaan en dan staat het bij Da Vinci Satellite. Aangezien er ook antwoorden bij zitten heb ik het daar meer even geparkeerd.
Lees even mee met de mail die ik vandaag kreeg en reageer direct naar Jilles Andringa als je belangstelling hebt. Het lijkt me erg leuk om met een groepje leerlingen hier aan mee te doen.
Geachte heer/mevrouw,
Afgelopen 3 jaar is er door een grote groep luchtvaart- en ruimtevaartstudenten van de TU Delft een project opgezet : het ontwerpen en lanceren van een satelliet, ter ere van het 75e lustrum van de studievereniging, de VSV 'Leonardo da Vinci'.
Deze satelliet heeft als doel het enthousiasmeren van jongeren voor de ruimtevaart! Daarom zijn wij, naast het ontwerpen van de satelliet, ook bezig met het maken van bijbehorende lesmodules rondom het thema 'ruimtevaart'. Wij maken een lesmodule gericht op basisschoolleerlingen, en een voor middelbare scholieren. De lesmodule voor middelbare scholieren is nu af en wordt al getest door meerdere scholen. We zouden hiervoor ook graag uw hulp willen vragen.
De lesmodule in kwestie is een combinatie van natuurkunde en informatica, met als achterliggende thema de ruimte. De doelgroep van deze module zijn scholieren in de 5e/6e klas met een interesse in de bèta-richtingen. De lesmodule bestaat 2 delen, het eerste deel bestaat uit algemene theorie en vragen over de ruimte(vaart). Voor het tweede deel kan de leerling daarna kiezen welke kant hij/zij het liefst op wilt: Natuurkunde of Informatica. Aan het einde van beide richtingen is er een klein project/practicum om de module af te ronden. De module bestaat uit ongeveer 5 lessen algemeen, 7 lessen keuze onderwerp en 3 lessen project.
Mocht u de lesmodule willen doorkijken, kan u in de bijlage het documentatie pakket inclusief een document met uitwerkingen vinden. Mocht u geïnteresseerd zijn of geïnteresseerde leerlingen kennen om de module uit te testen horen wij dat graag! Als u verdere vragen heeft beantwoorden wij die uiteraard ook graag.
Wij kijken uit naar uw reactie!
Met vriendelijke groet,
Jilles Andringa
High school education team
Da Vinci Satellite
M +31 (0) 6 | T +31 (0)15 278 5366 | E davincisatellite@tudelft.nl | W davincisatellite.nl
A Kluyverweg 1, 2629HS Delft, the Netherlands