Afdruk samenvoegen
In de Computer Idee deze week legt Toon van Daele op één pagina nog even uit hoe je met het Outlook adresboek of met een bestand in Excel een persoonlijke mailing kunt maken. Die functie afdruk samenvoegen zou iedere leerling (en iedere docent) moeten beheersen. Ik gebruikte het bijvoorbeeld om cijfers met leerlingen te communiceren. Vroeger noemde je gewoon de cijfers op in de klas of zette je een document neer in de elektronische leeromgeving zodat iedereen van iedereen kon zien hoeveel punten er waren gescoord per onderdeel van de toets. Dat mocht op een gegeven moment op mijn school niet meer en toen ben ik maar gaan samenvoegen vanuit een Excel bestand. Dat werkt namelijk perfect. In het artikel staat dat je dit zou kunnen gebruiken zoals je Mailchimp gebruikt voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Dat zou ik je niet aanbevelen, want zodra je een groot aantal mails in zeer korte tijd verstuurt, kunnen je e-mails aangerekend worden als spam. Ik ben er een keer mee op een blacklist van KPN gekomen en dat is toch even vervelend. Als je in een korte tijd (binnen 10 seconden of zo) zeg maar vijftig e-mails verstuurt, dan is dat zeer verdacht. Ik heb de pagina gescand, zodat je hem kunt gebruiken als lesbrief. Hij is te vinden in de rubriek Computer Idee op de Toetsen pagina.