Wat vind jij van de kleur van mijn jasje?
Met het nieuwe examenprogramma kreeg informatica een nieuw jasje. Sommige onderwerpen bleven onveranderd. Sommige onderwerpen vlogen eruit en er was, gelukkig, ook ruimte voor nieuwe onderwerpen. Het oude jasje werd na (volgens mij 20 jaar) vervangen door een nieuw model.
Voor mij ook hét moment om over de kleur van het jasje na te gaan denken. Ik zag in het nieuwe programma namelijk een directe koppeling met de 21e eeuwse vaardigheden. Daarbij komt nog dat ik het belangrijk vind dat de leerling eigenaar is van zijn leerproces en dat een keuze domein ook echt een keuze domein moet zijn.
Ik heb het me hier niet gemakkelijk mee gemaakt. De leerlingen bepalen in het voor-examenjaar zelf de volgorde van de kerndomeinen en de toetsvorm (zie bijgevoegd pta). In het examenjaar kiezen ze zelf hun keuze domeinen. Tel daarbij de tempo differentiatie op en dan weet je dat iedereen "ergens anders" mee bezig is.
En dat is ook voor de leerlingen wennen. Eigenaarschap gaat namelijk gepaard met eigen verantwoordelijkheden en eigen initiatief. Om dit voor iedereen werkbaar te houden werken de leerlingen met een eigen planner en een blog. Middels de onderwerpen in het blog kan ik het onderwijsproces sturen en monitoren. Soms reflecteren ze op de leer activiteiten, soms op hun planning, soms over de vakinhoud en soms op een (aan informatica gerelateerd) maatschappelijk onderwerp.
In mijn ogen moet informatica een praktisch vak zijn. Er wordt veel samengewerkt (duo’s, maximaal trio’s) en alle toetsen zijn praktische toetsen of open boek toetsen. Ik wil weten wat ze kunnen en niet wat ze uit hun hoofd hebben geleerd.
Aangezien informatica op mijn school een "one-man-show" is kan ik nauwelijks sparren. Heel fijn dat Frans me de gelegenheid gaf om dit via informaticavo.nl te doen. Dus, wat vind je van de kleur van mijn jasje? Graag jullie reacties!
Bekijk dit filmpje dat ik gebruik als voorlichtingsmateriaal.
Reacties
Leo Nabben
Geplaatst op 01 april 2021 07:57
Hoi Martijn,
Voor havo 5 zijn 2 keuzedelen in het examenjaar prima te doen. In periode 3 werken ze aan hun meesterproef. (Een helemaal zelf gekozen onderwerp met een relatie tot het vak.)
Voor wat vwo 6 betreft heb je natuurlijk gelijk. Zij hebben voor 2 keuzedomeinen 2 perioden tijd (een periode per keuzedomein). In periode 3 ronden ze er twee af. Dat gaat dus een stuk globaler. Hier moeten ze bij hun keuze rekening mee houden.
Het lukt mij niet om in vwo 5 zowel de kerndomeienen (voor mij toch de basis om daarna goed toegerust te zijn om een keuzedomein te kiezen) en een keuzedomein te behandelen.
Op mijn school hebben ze twee jaar informatica (4 uur, 4 uur).
Martijn Koch
Geplaatst op 31 maart 2021 12:04
Lijkt wel wat op hoe ik het invul. Ik moet wel bekennen dat de leerlingen nu met veel thuisonderwijs wel graag aan het handje genomen worden, ik werk met veel klassen nu tijdelijk met iedereen aan hetzelfde.
Ik ben zelf alleen geen voorstander van alle keuzedelen in VWO-6 te proppen. 4 keuzedelen in het examenjaar is te veel. Gezien de kernwaarden van school hebben we Q verplicht gemaakt, en die pakken wel al in leerjaar 4 op. In leerjaar 5 proberen we de leerlingen te stimuleren er minimaal 1 en maximaal 2 op te pakken.