Handboek Microsoft Teams
In de serie Handboeken heeft uitgeverij Van Duuren Media een handig boek uitgegeven voor eindgebruikers van Microsoft Teams. Het boek is in principe gemaakt voor bedrijven maar het is zeker uitermate geschikt voor scholen. Mijn indruk is dat heel veel scholen Microsoft Teams gebruiken en ik merk op mijn school dat best wel wat docenten worstelen met het gebruik van Teams. Dit boek kun je dan heel goed gebruiken als basis voor instructie van je personeel.
Het vaakst zullen de docenten Teams gebruiken voor de online lessen. Op het Ostrea Lyceum werken we in een hybride vorm. De helft van de klas zit daadwerkelijk in de klas en de andere helft zit thuis. De docent geeft alle lessen op school en tijdens de les staat Teams aan zodat de leerlingen thuis de lessen ook kunnen volgen. De ene week ben je dan als leerling op maandag, woensdag en vrijdag op school en de andere week is dat op dinsdag en donderdag. Het werkt behoorlijk goed maar het is best inspannend voor de docent.
Ik ga er vanuit dat Teams op je school geïmplementeerd is zoals bij ons. Alle lesgroepen zitten in aparte teams. De systeembeheerder regelt in het begin van het schooljaar dat de juiste docent en de juiste leerlingen in het Team zitten en daarna worden de Teams 's nachts gesynchronieerd met SOM. In overleg met de ICT-coördinator heeft de systeembeheerder een aantal zaken aan- en uitgezet in Teams. Als je als docent inlogt, krijg je dus al je klassen te zien als Teams. De docenten plannen hun lessen in de Agenda van Teams of starten de vergadering (les) handmatig bij aanvang van de les.
Hoofdstuk 3 van het boek (Online vergaderen) is voor docenten heel belangrijk want dat gaat over de mogelijkheden van het chatten en het delen van bestanden. Ook hoofdstuk 9 (Werken met aparte vergaderruimten) kun je uitstekend gebruiken want dat gaat over het werken in groepjes met Teams. Je kunt automatisch groepjes genereren of je kunt handmatig de groepjes samenstellen. Toen er alleen nog maar online lessen waren gebruikte ik dat elke les. Als leerling gewoon even naar een groepje van drie of vier waar je bijvoorbeeld even bij kunt kletsen zonder dat de anderen het horen en je samen aan een opdracht kunt werken. Heel goed voor de variatie in werkvorm ook. Online lessen kunnen al heel snel saai worden voor leerlingen!
Voor je hele personeel is hoofdstuk 11 (Werken met bestanden) heel belangrijk. Ze moeten begrijpen hoe het hele verhaal van bestanden werkt. Ze moeten documenten gaan delen en afleren om bijlagen mee te sturen met de mail.
Het leukste hoofdstuk vond ik 8 dat Live gebeurtenissen behandelt. Hier heb ik heel veel van geleerd, want als docent organiseer je wel heel veel Vergaderingen maar het organiseren van een live uitzending zit niet bij je taken. Daarentegen maak je wel veel van die events mee. Bij ons organiseert de schoolleiding regelmatig een live event. Het lijkt me leuk eens zelf zo'n event te organiseren, bijvoorbeeld met een groepje leerlingen, gewoon om te oefenen met bijvoorbeeld een Q&A sessie waar je blijkbaar ook anoniem een vraag kunt stellen en waar je er voor kunt kiezen welke vragen en antwoorden je wel of niet publiceert. In hoofdstuk 8 vind je dan precies wat je moet doen als voorbereiding op zo'n live event met alle rollen die daar bij komen kijken. Voor het Management Team van een school (in samenwerking met de IT afdeling) is dit boek dan ook van harte aanbevolen als ze bijvoorbeeld live events organiseren.
De appendix over Sneltoetsen is heel nuttig. Maar ik denk dat je wel weet dat je die sneltoetsen in Teams heel gemakkelijk op kunt roepen met Ctrl . (dus Ctrl puntje). Je kunt heel snel naar de Instellingen gaan met Ctrl komma. En met Ctrl / (Ctrl slash) kun je heel snel opdrachten uitvoeren.
In het boek vind je heel veel nuttige duidelijk gemarkeerde Opmerkingen en Tips.
Wat ik bijvoorbeeld niet (goed) wist:
- Kanalen hebben ook een e-mailadres. Laat alle relevante mail naar een kanaal sturen zodat dat allemaal netjes bij elkaar komt.
- Je kunt een tabblad maken van een Office bestand.
- Het inchecken en uitchecken van bestanden.
- Als je ingelogd bent op een telefoon kun je niet meedoen aan de aparte vergaderruimten.
- De inhoud van het Whiteboard kun je opslaan.
- Je kunt een audiobericht (van maximaal 15 minuten) inspreken op je telefoon en dat verzenden naar Teams.
Het boek kost 30 euro op één cent na. Maar als je er een aantal van bestelt, krijg je vast een aantrekkelijke korting.
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 19 mei 2021 20:01
Onze systeembeheerder schrijft scripts in PowerShell waarmee Teams ingericht en getuned wordt. Hij krijgt/haalt de lesgroepen uit SOM en dan zorgt het script ervoor dat Teams ingericht wordt. Het werkt super. Het gaat op dezelfde manier als bij itslearning. 's-Nachts worden alle lesgroepen gesynchroniseerd, dus als een leerling van school gaat, er een nieuwe leerling op school komt, of als hij of zij van klas verandert, dan wordt dat 's nachts automatisch bijgewerkt.
Alle instellingen en rechten worden ook op deze manier door de systeembeheerder ingesteld (in overleg met de ICT-coördinator). Dat gaat met een waarheidstabel waarbij elke instelling een true/false waarde meekrijgt.
Er zijn ook externe partijen die dit voor je kunnen regelen, maar het is niet goedkoop. Onze systeembeheerder kan het dus grotendeels zelf. En voor de echt moeilijke dingen hebben we een externe expert die af en toe langskomt.
Als je wil, kan ik je wel een keer zijn e-mailadres geven.
Julian de Groot
Geplaatst op 19 mei 2021 11:24
Ha Frans, zeer interessant. Zou je iets meer kunnen vertellen over het volgende:
"De systeembeheerder regelt in het begin van het schooljaar dat de juiste docent en de juiste leerlingen in het Team zitten.."
Hoe doet men dat? Welke tools gebruikt men hiervoor?